Subsidie voor onderwijsprojecten over duurzaamheid

Rotterdam - skyline - groen - duurzaam

De Community for Learning & Innovation (CLI) heeft financiering toegekend aan zeven innovatieve projecten via de oproep tot het indienen van voorstellen voor duurzaamheid in het onderwijs. Deze initiatieven, ontwikkeld door faculteiten en teams van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), zullen duurzaamheid verder integreren in het studietraject van studenten en docenten in staat stellen om duurzaamheid in hun onderwijs te verankeren.

Achtergrond: Duurzaamheid verankeren in het onderwijs

Het project ‘Duurzaamheid in het onderwijs’ maakt deel uit van de Kwaliteitsafspraken Hoger Onderwijs (HEQA). Het is in 2023 ontwikkeld in een samenwerkingsproces met vertegenwoordigers van verschillende faculteiten en goedgekeurd door de Universiteitsraad. Dit project ondersteunt de ambitie van de EUR om duurzaamheid en duurzame ontwikkeling te verankeren in alle onderwijsprogramma's, in lijn met de missie van de universiteit om positieve maatschappelijke impact te stimuleren.

Het project onderscheidt twee belangrijke benaderingen:

  • Onderwijs over duurzaamheid: kennis en begrip van ecologische, sociale en economische systemen bijbrengen.
  • Onderwijs voor duurzaamheid: studenten in staat stellen dit begrip in de praktijk toe te passen en duurzame oplossingen en innovaties te ontwikkelen.

Door deze benaderingen in het hele curriculum te integreren, wil de EUR sustainability literacy (duurzaamheidskennis en -vaardigheden) in het hele studieproces verankeren.

Oproep voor projectvoorstellen

De oproep nodigde faculteiten en teams uit om financiering aan te vragen om sustainability literacy onder studenten en docenten te vergroten. Om in aanmerking te komen, moesten projecten een of meer van de volgende beoogde resultaten nastreven:

Twee studenten lachen en praten met elkaar in Polak Building.
Alexander Santos Lima
  • Duurzaamheid integreren in de introductie van studenten in alle opleidingen.
  • Mogelijkheden creëren voor een “duurzaam profiel” door middel van cursussen en activiteiten.
  • De Inner Development Goals (IDG's) integreren als reflectiekader.
  • Duurzaamheidsgerichte scriptieprojecten aanbieden.
  • De professionalisering van docenten op het gebied van duurzaamheidsonderwijs ondersteunen.

Gesubsidieerde projecten 

De geselecteerde projecten hebben betrekking op verschillende faculteiten en benaderingen, wat de diverse manieren laat zien waarop duurzaamheid in het onderwijs aan de EUR kan worden geïntegreerd.

Dit project ontwerpt een nieuw bachelorprogramma dat studenten de kennis en vaardigheden bijbrengt om duurzaamheidsuitdagingen in marketing en supply chain management aan te pakken. Elementen zoals casestudy's, educatieve games en virtual reality-simulaties geven studenten praktische ervaring in het ontwikkelen van duurzame bedrijfsstrategieën.

Dit project introduceert een nieuwe BA-2-cursus over duurzaamheidscommunicatie, waarin conceptueel leren wordt gecombineerd met transformatieve actie. Door middel van reflectieve leerdagboeken en een Strategic Communication Challenge zullen studenten kritisch onderzoeken hoe communicatie duurzaamheidstransities vormgeeft en strategieën toepassen op SDG-kwesties in de praktijk.

Dit project integreert duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het bachelorprogramma rechten door middel van kritische reflectie. Studenten werken samen met docenten aan de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal om hun reflectieve vaardigheden te versterken en zich voor te bereiden op een rechtvaardige en duurzame toekomst.

Dit project start met de integratie van duurzaamheid en milieukwesties in de minor Politieke economie van Europese integratie. Door deze thema's te integreren in colleges, groepswerk en scripties worden studenten uitgedaagd om kritisch na te denken over EU-regelgeving, recht en samenleving in een mondiale context.

Dit project herontwerpt het vak Inkomstenbelasting en zal analyseren hoe belastingbeleid de samenleving beïnvloedt. Studenten ontwikkelen hypothetische belastingplannen die duurzame keuzes belonen en leveren rapporten en pitches af. Een pilot in 2025-2026 zal de weg vrijmaken voor volledige integratie in het curriculum.

Dit project stelt masterstudenten in staat om hun rol in duurzaamheidstransities vorm te geven via een op Canvas gebaseerde module over de Inner Development Goals. Door reflectie, peer learning en actieplanning te combineren, helpt het studenten om van bewustwording naar daadkracht te gaan en veerkracht op te bouwen als toekomstige changemakers.

Dit project ontwikkelt een Canvas-module van een uur om studenten te helpen constructief deel te nemen aan discussies over gepolariseerde onderwerpen zoals klimaatverandering en diversiteit. De module, die als pilot wordt getest in bachelor- en masterprogramma's aan de RSM, zal studenten dialoogvaardigheden bijbrengen en vervolgens worden uitgebreid naar de hele universiteit.

Vervolgstappen

De financiering helpt de geselecteerde projecten opstarten in 2025, waarna ze met verschillende tijdspaden zullen doorlopen. De resultaten en beste praktijken zullen worden gedeeld binnen de Community for Learning & Innovation om meer innovatie in duurzaamheidsonderwijs te stimuleren. 

Meer informatie

Neem voor meer informatie over het project ‘Duurzaamheid in het onderwijs’ contact op met Linda de Vreede, duurzaamheidscoördinator bij het strategisch team Impact & Engagement.

Docenten en medewerkers van de EUR worden uitgenodigd om op elk moment voorstellen in te dienen voor onderwijsinnovaties op het gebied van duurzaamheid. De CLI biedt ondersteuning op maat bij het ontwikkelen en uitvoeren van projecten die de kwaliteit en impact van het onderwijs aan de EUR verbeteren. Meer informatie over het aanvragen van een innovatieproject vind je hier.

Gerelateerde links
Meer CLI nieuws

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen