Bereid een demonstraie of (mini) event voor

In deze activerende werkvorm kruipen studenten in de rol van maatschappelijk betrokken burgers en organiseren ze hun eigen demonstratie of mini-event. Ze kiezen of krijgen een maatschappelijk onrecht of ethisch dilemma toegewezen en ontwerpen een protest dat hun standpunt uitdraagt. Door creatief te denken over slogans, tegenargumenten, leiderschap, juridische en filosofische onderbouwing, oefenen studenten zowel met inhoudelijke analyse als expressieve presentatie. Deze werkvorm stimuleert kritisch denken en brengt ethiek en burgerschap tot leven.

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis | Assess | Kennismaken met elkaar | Vaardigheden oefenen | Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline
Tijdsduur
< 60 minuten| > 60 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium

Stappenplan

Stap 1

Introductie van de opdracht: Leg uit dat studenten een demonstratie of mini-event gaan bedenken en daarbij een standpunt in gaan nemen. Benoem alvast kort de verschillende stappen van de opdracht. 

Stap 2

Kies je strijd: De docent hangt in de ruimte (of toont digitaal) verschillende actuele thema’s of maatschappelijke onrechtvaardigheden. Denk aan racisme, klimaatverandering, digitale ongelijkheid of het recht op privacy. Studenten kiezen het thema dat hen aanspreekt en vormen op basis daarvan groepjes.

Stap 3

Ontwerp je demonstratie: Elk groepje werkt aan een mini-demonstratie of maatschappelijk event rond hun gekozen thema. Je kunt hen bijvoorbeeld de volgende vragen meegeven:

  • Wat is precies het onrecht dat we aankaarten, en waarom is dit belangrijk?
  • Wat is onze centrale boodschap of leus?
  • Wie is onze woordvoerder of leider, en waarom?
  • Welk filosofisch perspectief of denker ondersteunt ons betoog?
  • Wat zouden mogelijke tegenargumenten zijn en hoe gaan we daarmee om?

Stap 4

Presenteer je protest: De groepjes presenteren hun demonstratie in een korte pitch (2–3 minuten per groep). Dit mag creatief: met leuzen, posters, een toneelstukje of spreekkoor. Aan het eind van alle pitches roept elk groepje nog één keer gezamenlijk hun slogan – wat zorgt voor een levendige afsluiter.

Stap 5

Reflecteer op rollen, redenering en rechtvaardigheid: De les sluit af met een klassikale reflectie: Wat werkte goed? Welke argumenten of emoties raakten? Hoe verschilt juridisch denken van moreel of activistisch denken? Welke spanning ontstond tussen overtuiging en tegenargument?

Variatie 1

Creatief protest: Laat studenten protestborden maken of een korte protestvideo opnemen.

Variatie 2

Sta individuele studenten toe hun demonstratievorm aan te passen (bijv. video of podcast i.p.v. live spreekkoor).

Je kunt verdieping aanbrengen door studenten verder onderzoek te laten doen naar voor- en tegenargumenten of dilemma's die spelen rondom hun standpunt. 

(Optioneel) knutselmaterialen voor protestborden

(Digitaal) presentatie of Miro-board voor online versie

Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.”

Funded by the European Union NextGenerationEU logo

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen