De werkvorm De kracht van reflectie en dankbaarheid biedt studenten de ruimte om stil te staan bij een persoonlijke uitdaging of leerervaring op het gebied van duurzaamheid. Door middel van een reflectiebrief onderzoeken ze hoe ze met deze uitdaging zijn omgegaan, wat hen daarbij heeft geholpen, en wat ze hierover willen meegeven aan zichzelf of aan iemand anders. Deze werkvorm bevordert veerkracht, eigenaarschap en motivatie om bij te dragen aan een duurzamere wereld.
- Doel van de activiteit
- Vaardigheden oefenen | Reflecteren
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment | Na het lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 30 minuten| < 60 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
- Materialen
Papier, pen of potlood, post it's
Stappenplan
Stap 1
Introductie: Bespreek met studenten dat thema’s rondom duurzaamheid (zoals klimaatverandering, biodiversiteit, energie, circulariteit, enz.) niet alleen maatschappelijke maar ook persoonlijke uitdagingen met zich meebrengen. Laat studenten brainstormen over concrete situaties waarin zij zich overweldigd, machteloos, betrokken of juist hoopvol voelden. Ze schrijven deze kort op post-its en delen ze in tweetallen, vervolgens delen ze ook in tweetallen wat hen in deze situaties geholpen heeft.
Stap 2
Kies je brief: Studenten kiezen of ze een brief schrijven aan zichzelf (A letter to myself) of aan iemand anders die hen inspireerde of die ze dankbaar zijn (A letter to you). Laat hen deze zin afmaken:
“Ik schrijf aan ___ omdat ___.”
Stap 3
(Optioneel) Wat is een krachtgerichte benadering?: Je kunt studenten bewust krachtgericht laten reflecteren. Leg in dat geval kort uit wat een krachtgerichte benadering inhoudt: je maakt gebruik van jouw persoonlijke kwaliteiten, vaardigheden en hulpbronnen. Bespreek voorbeelden zoals doorzettingsvermogen, steun vragen, relativeren, humor of informatie zoeken. Nodig studenten uit om in de brief aandacht te geven aan wat hen geholpen heeft (krachtbronnen) en waar ze dankbaar voor zijn.
Stap 4
Schrijven van de reflectiebrief: Laat studenten zelfstandig aan hun brief werken. Dit kan met een sjabloon of vrij op papier. Werk je met een sjabloon, bedenk dan korte prompts (de start van zinnen) die studenten afmaken in hun brief. In plaats van prompts kun je ook reflectievragen meegeven, zoals:
- Wat was de uitdaging?
- Wie of wat heeft geholpen?
- Waar ben je jezelf of de ander dankbaar voor?
- Wat heb je geleerd over jouw krachtbronnen?
- Wat wil je jezelf of de ander meegeven?
Stap 5
Reflectie delen: Vraag of enkele studenten (vrijwillig) een fragment van hun brief willen delen in de groep of in tweetallen.
Stap 6
Afsluitende reflectie: Bespreek plenair:
- Hoe was het om deze oefening te doen?
- Wat heb je geleerd over jezelf?
- Hoe kun je deze vorm van reflectie gebruiken in het dagelijks leven of in dit vak?
Tip 1
Deze werkvorm is flexibel: je kunt studenten laten reflecteren op persoonlijke ervaringen of op hun leerproces.
Tip 2
Gebruik begeleidende vragen om de reflectie te verdiepen.
Tip 3
Creëer een veilige sfeer door te benadrukken dat het delen van de brief vrijwillig is.
Tip 4
Geef studenten de mogelijkheid om hun brief mee te nemen of in te leveren als (formatieve) opdracht.
Papier of optioneel invulsjablonen voor de brieven, pen of potlood, post it's
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
