De onmogelijke uitdaging

In deze werkvorm reflecteren studenten op de samenwerking in een groepje bij het uitvoeren van een uitdagende taak. Hierdoor komt aan het licht welke dynamieken binnen het groepje opvallen en nodig je studenten uit te verbinden in hun intentie voor de toekomstige samenwerking. Deze activiteit is een mooi startpunt voor groepjes die in een groter project met elkaar gaan samenwerken. 

Doel van de activiteit
Kennismaken met elkaar | Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline
Tijdsduur
< 30 minuten| < 60 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium
Materialen

Benodigdheden voor de gekozen uitdagende taak

Stappenplan

Stap 1: Introductie

Leg uit dat studenten in hun groepjes een uitdagende taak gaan proberen te voltooien en introduceer de uitdaging. De taak is zo uitdagend dat het eigenlijk (bijna) niet haalbaar is, maar dit vertel je de studenten niet op voorhand. Het gaat erom dat studenten ervaren hoe ze zich in het team opstellen en daarop kunnen reflecteren in het kader van samenwerken, maar let op: je vertelt hen  dit pas in stap 3.

Voorbeelden van uitdagende taken:

  • De spaghetti toren: Maak een zo hoog mogelijke toren van 20 spaghettistokjes, 1 meter tape en 1 meter touw. Op de top van de toren moet een marshmellow kunnen liggen zonder dat de toren instort. De toren moet 10 seconden blijven staan zonder ondersteuning.
  • De brug: Bouw met papier, rietjes en touw een brug van minimaal 1 meter die een vol flesje water kan dragen.
  • De papieren ketting: Maak een onafgebroken papieren ketting van minimaal 10 meter lengte met slechts één A4 vel per persoon en een schaar.
  • De eier-paracute: Maak een constructie van rietjes, tape en papier waarmee een rauw ei een val van 2 meter overleeft.

Het is handig om de instructies voor de taak op een PowerPoint slide zichtbaar te maken.

Stap 2: Aan de slag 

Geef de studenten een aantal minuten (bijvoorbeeld 10 à 15) om de opdracht uit te voeren en laat ze ermee aan de slag gaan zonder tussenbeide te komen. Als studenten met vragen komen verwijs je terug naar de oorspronkelijke instructies die je hebt gegeven, eventueel verduidelijk je de opdacht maar je geeft geen input voor de oplossing.

Stap 3: Reflectie

Stop de groepjes en bekijk gezamenlijk de resultaten van de uitdaging van elk groepje. Wie is het gelukt?

Vervolgens leg je uit dat deze opdracht dynamieken binnen je team zichtbaar maakt. Studenten gaan in de groepjes reflecteren op de samenwerking.

Je kunt hiervoor bijvoorbeeld (een selectie van) onderstaande reflectievragen gebruiken:  

  • Wat deed je bij het uitvoeren van de taak in de samenwerking binnen jullie groepje? Nam je de leiding, of was je juist afwachtend? Was je overrommeld, ben je afgehaakt?
  • Wie nam spontaan de leiding? Was de leider gekozen of vanzelfsprekend - en werkte dat goed?
  • Welke rollen ontstonden vanzelf (planner, bouwer, criticus, motivator)?
  • Voelde iedereen zich gehoord bij het maken van beslissingen?
  • Werd er vooral gesproken, geluisterd, gebouwd of door elkaar geroepen?
  • Hebben jullie een plan gemaakt voordat jullie begonnen en was er ruimte om het plan aan te passen tijdens de opdracht?
  • Hoe gingen jullie om met frustratie of meningsverschillen?
  • Hoe duidelijk communiceerden jullie tijdens de opdracht?

Laat de groepjes tot slot bespreken wat ze van deze ervaring meenemen in hun toekomstige samenwerking.

  • Welke sterke punten van jullie samenwerking kwamen duidelijk naar voren?
  • Welke valkuilen zagen jullie in de manier van samenwerken?
  • Welke inzichten nemen jullie mee voor de toekomstige samenwerking?
  • Welke intentie zetten jullie gezamenlijk en persoonlijk voor het samenwerkingsproces?
     

Tip 1

Je kunt extra beperkingen meegeven om de opdracht nog uitdagender te maken, bijvoorbeeld: iedereen mag maar 1 hand gebruiken, of er mag niet gepraat worden.

Tip 2

Verander de regels halverwege de opdracht, de toren of brug moet bijvoorbeeld opeens iets kunnen dragen (een marshmellow of flesje water). Je kunt ook een onverwachte test toevoegen, de toren of brug moet onverwacht verplaatst worden zonder in te storten. 

Funded by the European Union NextGenerationEU logo

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen