Afstuderen met een praktijkopdracht

Expertisecentrum eBRIDGES

Afstuderen met een praktijkopdracht: “Het stelde me in staat een audit van kop tot staart mee te maken”.

Al van jongs af aan was Chris Veltkamp graag bezig met computers, een passie die hij tegenwoordig kwijt kan in zijn werk als IT-auditor. Een diepgaander begrip van het auditproces deed hij op dankzij de praktijkopdracht, waarmee hij zijn post-master IT-Auditing & Advisory op de Erasmus School of Accounting & Assurance afrondde. “Bij de praktijkopdracht doe je alles, van kop tot staart.”

Dat Chris Veltkamp een passie had voor IT wist hij al. Maar toen hij er tijdens zijn studie Accounting en financial management aan de Rotterdam School of Management achter kwam dat dit zich niet per se vertaalde naar een grote affiniteit voor cijfers, was IT-auditing een logische stap voor hem.

“Ik had praktijkervaring met de techniek van computers, maar nooit de ambitie om daar meer mee te doen,” vertelt hij. “Ik zocht juist de ‘zachte kant’ van IT. De nieuwe processen waar IT-auditing om draait, spraken me erg aan.” Na een jaar bij zijn eerste werkgever begon hij aan de post-master IT-Auditing & Advisory, ook omdat het diploma hem in staat zou stellen zich in te schrijven in het register van de Nederlandse Orde van Register EDP-Auditors.

Datagedreven

De opleiding slaat een brug tussen auditprocessen en de technische kant van IT. Voor Veltkamp was echter vooral interessant wat hij ‘een blik in de toekomst’ noemt. Specifieker: de vakken over de inzet van datagedreven auditing en de vraagstukken die daarbij komen kijken. “Technieken als process mining zie je in de praktijk nog weinig. Je hebt daar behoorlijk wat expertise in analysetechnieken voor nodig en een klant die bereid is om die data te extraheren en te classificeren. Maar het is wel waar het naartoe gaat. Hoe we volledigheid en juistheid bewaren, zijn vragen waar ook de wetgever nog niet helemaal over uit is. Dat maakt het ook interessant om mee bezig te zijn. Je krijgt er goede discussies van in het bedrijf.”

Praktijkopdracht

Voor de afronding van zijn opleiding koos Veltkamp voor een praktijkopdracht, die hij met twee medestudenten uitvoerde. “Bij de Nederlandse tak van een grote NGO hebben we een pre-assessment voor de ISO27001-certificering uitgevoerd. Het doel was om aanbevelingen te doen voor het verbeteren van de cyberbeveiliging van de CRM-data van de organisatie, om uiteindelijk aan die certificering te kunnen voldoen.” Het feit dat de praktijkopdracht formeel werd uitgevoerd als adviesklus en niet als audit, zorgde ervoor dat Veltkamp een veel breder en sturender pakket aanbevelingen kon doen. “We hebben de gaps geïdentificeerd en een vrij vergaand adviesplan geschreven. Maar tegelijk hebben we direct geadviseerd welke zaken snel konden worden opgelost. Dat werd erg gewaardeerd.”

Van kop tot staart

Veltkamp noemt de praktijkopdracht vooral van meerwaarde omdat het hem in staat stelde het auditproces van kop tot staart mee te maken, iets dat bij grote kantoren niet altijd vanzelfsprekend is. “Ik zie normaliter alleen de uitvoering van de audit, niet de klant- en opdrachtacceptatie die eraan voorafgaat. Of de besluitvorming achteraf. Dat we nu alles zelf moesten doen, betekende goed inlezen en nieuwe dingen leren. Het was een enorme uitdaging, maar het heeft me heel erg geholpen om een beter begrip te krijgen van wat het proces inhoudt. Ik kan mijn klanten nu beter adviseren of zo’n certificering de moeite waard is.”

Wil je meer weten over de Post-Master IT-Auditing & Advisory? Lees hier meer over de opleiding en over wat dit voor kansen kan bieden voor jouw carrière.