Algoritmes, Artificial Intelligence, datagericht onderzoek worden steeds belangrijker

Artificial intelligence in 1 dag bij Erasmus Universiteit Rotterdam

Alumnus Mei-Wen Oolgaard noemt IT-auditor een beroep van de toekomst. Ze liet zich met een tweejarige post-master IT-Auditing & Advisory (ITAA) aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam omscholen en werkt nu als IT-auditor bij de Nederlandsche Voedsel- en Warenautoriteit. Naast een goede basis voor haar baan leverde de opleiding Oolgaard ook een mogelijke publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift op.

Mei-Wen Oolgaard werkte jaren als controller bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)*, maar wilde ook wel eens verder kijken dan de financiële hoek. Toen kwam de kans voorbij om op de functie van de IT-auditor te solliciteren. “Ik wist niet precies wat het audit-vak inhield, maar wel dat IT steeds belangrijker wordt. Algoritmes, Artificial Intelligence, datagericht onderzoek: wat dat betreft is IT-Auditor echt een beroep van de toekomst. Ik kreeg de baan in augustus 2017 en startte tegelijkertijd met de opleiding IT-Auditing & Advisory.”

De tweejarige parttime opleiding IT-Auditing & Advisory leidt op tot IT-auditor, maar is ook relevant voor security officers, risk managers en IT-managers en -consultants. Het vakgebied houdt zich bezig met het beoordelen van en het adviseren over het verantwoord toepassen van informatie (en communicatie-) technologie door organisaties.

Nieuwste inzichten

Ook zonder IT-achtergrond is de opleiding goed te doen, ervaarde Oolgaard. Het is dan ook niet het doel van de post-master dat deelnemers alle bits en bytes tot in de diepte begrijpen, maar dat je de technische principes wel begrijpt. “Ik vond het prettig dat je al in het begin van de opleiding leert hoe de concepten van ICT werken. In de dagelijkse praktijk kon ik vanaf het begin al de vruchten plukken van de studie”, zegt Oolgaard. “Terwijl ik op mijn werk leerde hoe je audits op moest stellen, herkende ik de theorie uit de ITAA-opleiding. Er zit altijd een bepaalde methodologie achter het uitvoeren van een onderzoek. Omdat theorie natuurlijk steeds wijzigt of niet altijd beklijft, was ik op mijn werk vaak degene die de nieuwste inzichten en theoretische kaders kon aandragen op bijvoorbeeld het gebied van normen en toetsingskaders en het belang van bronnentriangulatie.”

De NVWA plukt dus ook de vruchten van de opleiding van Oolgaard. Bepaalde onderdelen van de NVWA vallen onder de Wet Politiegegevens en het is verplicht om een IT-auditor te laten onderzoeken of daaraan gehouden is. “Voorheen werd dat uitbesteed. Tegenwoordig kan ik met een senior collega die onderzoeken zelf uitvoeren.” Oolgaard ontvangt de titel RE als ze genoeg ervaringsuren heeft gedraaid. “Zo houden we de kennis in huis.”

Scriptie

De parttime masteropleiding ITAA was goed te combineren met haar werk en twee kleine kinderen. “Ik zou het anderen zeker aanraden. De stof was goed te doen, al moet je wel de discipline opbrengen om bij te blijven. Ook de werkgever gaf mij de benodigde tijd om colleges op de vrijdagen te kunnen volgen. De opleiding stimuleert om al in het eerste jaar aan je scriptie te beginnen.” Dat loonde zeker. Ze zit momenteel in een publicatietraject en hoopt de scriptie in een wetenschappelijk tijdschrift terug te zien. De scriptie van Oolgaard gaat over transparantie van interne auditrapporten. “In ons vak is geheimhoudingsplicht een van de beroepscodes. Die ethische code wringt met de nieuwe Wet Open Overheid die de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) op termijn gaat vervangen, waarin overheidsorganisaties actief stukken openbaar moeten maken. Daaronder vallen namelijk ook interne auditrapporten. Ik heb onderzocht wat dit dilemma in de praktijk betekent.”

* Oolgaard geeft dit interview op persoonlijke titel.

Wil je meer weten over de Post-Master IT-Auditing & Advisory? Lees hier meer over de opleiding en over wat dit voor kansen kan bieden voor jouw carrière.