COVID-19 onderzoek: Tips & Tricks op het gebied van (thuis)werken

Wat doet de Nederlandse bevolking om het hoofd koel te houden? Door middel van deze blogs wil de Erasmus Happiness Economics Research Organization mensen in Nederland een flinke dosis inspiratie geven. We doen dit door de tips & tricks uit het COVID-19 onderzoek samen te vatten en een aantal quotes uit te lichten. Deze week in de schijnwerper: (thuis)werken.

De manier waarop we werken is sinds de uitbraak van COVID-19 drastisch veranderd. Kantoormedewerkers worden verplicht thuis te werken, waarbij goed contact houden met collega’s, productief zijn en het managen van het gezin een uitdaging vormt. Mensen die niet thuis kunnen werken, zoals ziekenhuispersoneel en mensen in het OV, hebben een hoge werkdruk. Andere mensen zijn hun inkomen verloren en kunnen leven met onzekerheid over hun financiële situatie. Hoe ga je het best om met deze veranderingen? Omdat de meeste respondenten thuiswerkers zijn, zijn de meeste van de onderstaande tips & tricks gericht op gezond en productief thuiswerken.

Creëer routine en structuur

Begin eens met het inrichten van een werkplek waar je iedere dag gaat zitten, het liefst met een extra monitor, goede bureaustoel, toetsenbord en muis. Dit helpt je niet alleen ergonomischer te zitten, maar ook om je houvast, rust en structuur te geven in deze onzekere tijden. Andere opties om dat laatste te doen zijn het inbouwen van routine en het structureren van werktaken. Maak bijvoorbeeld een dagplanning of stel to-do lijstjes op. Voor ouders met inwonende kinderen die om de dag moeten worden gedoceerd is het belangrijk nieuwe structuren duidelijk af te stemmen met je partner én kinderen.

“Om thuis effectief te werken is het handig om lijstjes te maken en tijden af te bakenen. Vaste tijden voor werk, zodat niet alles door elkaar loopt. Zorg ook dat je kinderen weten als je aan het werk bent, zodat ze weten dat ze dan niet mogen storen.” (Vrouw, 46-55 jaar)

Blijf ook flexibel

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ga flexibel met je werkstructuur om. Zie jouw werkstructuur dus als een rode draad. Heb je je dag bijvoorbeeld niet? Neem extra pauzes. Heb je een goede dag? Neem nog steeds pauzes, aangezien de afwezigheid van afleiding van collega’s ervoor kan zorgen dat je langer en harder werkt dan gezond is. Neem ook spontaan pauzes, wat afleiding op momenten waarop je concentratie begint af te nemen kan helpen je concentratie weer een boost te geven. Zo zorg je voor tussentijds herstel. Eet tijdens dergelijke pauzes eens een gezonde snack of maaltijd, praat met mensen in je huishouden of maak buiten een ommetje.

“Bedenk waar jij behoefte aan hebt en weeg af welke mogelijkheden je hebt ten aanzien van die behoefte: en voer het uit met alle aandacht die je hebt.” (Vrouw, 25-35 jaar)

Contact met collega’s

Onder thuiswerkers vind het contact met collega’s voornamelijk virtueel plaats. Omdat virtueel contact niet zo natuurlijk voelt als face-to-face contact, is het belangrijk om regelmatig contact te zoeken met je collega’s, vooral met degenen die alleen thuis zitten. Deel vrijelijk je ideeën en ervaringen, vraag om hulp als je er even niet uitkomt en praat ook eens over zaken die niet gerelateerd zijn aan werk. 

 “Zoek contact met je collega's en probeer niet alleen over werk te praten, maar wees oprecht geïnteresseerd in de ander hoe hij/zij zich staande houdt in deze crisis.” (Vrouw, 36 -45 jaar)

Geen werk? Doe iets nuttigs, als dat lukt

Zit je in de uitdagende situatie zonder (uitzicht op) werk? Probeer je tijd te goed benutten. Het kan al helpen elke dag een paar nuttige dingen te doen, hoe klein deze dingen ook zijn. Haal bijvoorbeeld eens boodschappen voor de oudere buurvrouw, volg een uurtje per dag een online cursus of schilder een wandje in je woning. Uit onderzoek weten we dat dit soort acties je een positief gevoel geven, wat er vervolgens voor zorgt dat je creatiever wordt en beter in je vel komt te zitten. Maar, het allerbelangrijkst in deze situatie: sla jezelf niet om de oren als er weinig uit je handen komt. Het is een nieuwe tijd en iedereen gaat er anders mee om.

“Ik ben theatermaker, dus gebruik deze tijd om nieuwe ontwikkelingen (technologie, video, social media, website, etc.) me eigen te maken, zodat ik straks als ik weer aan het werk kan hier veel aan heb en het me veel uren kan schelen, een soort van onzichtbaar vooruit werken.” (Vrouw, 36-45 jaar)

Focus je op het positieve

Heel veel respondenten gaven het advies een ‘positieve mindset’ te krijgen. Dit helpt mensen om te gaan met de grote veranderingen op werkgebied. Daar kun je jezelf bij helpen door bijvoorbeeld de voordelen van de nieuwe situatie op te schrijven (geen reistijd, files of kantoortuin). Ook kun je jezelf, wellicht met behulp van een huisgenoot of collega, leren focussen op de nieuwe mogelijkheden om je werk te doen of je leven in te delen. De wetenschap steekt overigens ook een hart onder de riem: mensen wennen meestal aan een nieuwe situatie, zelfs aan een situatie zoals deze. Onderzoek wijst uit dat mensen na verloop van tijd weer terugkomen op het geluksgevoel van vóór een crisis of ingrijpende verandering.

“Mij helpt het erg om de focus te leggen op zaken waarvan ik normaal het gevoel heb dat ik er niet aan toekom. Dus bijvoorbeeld het goed voorbereiden van mijn colleges door artikelen uitgebreid door te nemen en extra werk te maken van opdrachten die ik moet doen. Zo heb ik het gevoel dat ik toch wat werk verzet krijg en een manier om een voldaan gevoel te krijgen van mijn dag.” (Vrouw, 18-24 jaar)

 

Do you want to read the Tips & Tricks regarding working (from home) in English? Click here 

Download hier alle Tips & Tricks op het gebied van (thuis)werken