Nominaties Socratesbeker: filosofieboeken van EUR-wetenschappers

De Socratesbeker is de prijs voor het beste filosofieboek van 2020

De boeken De hamsteraar. Kritiek van het logistiek kapitalisme van socioloog prof.dr. Willem Schinkel en Wie is er bang voor Simone de Beauvoir? Over feminisme, existentialisme, God, liefde en seks van filosoof prof.dr. Ruud Welten zijn genomineerd voor de Socratesbeker voor het beste filosofieboek van 2020. En ook het boek Verzet in ecopanische tijden van Henk Oosterling, ecosoof en voormalig EUR-docent, is genomineerd.

De hamsteraar

In De hamsteraar beschrijft Willem Schinkel hoe het hamsteren van toiletpapier een aanzet kan bieden tot een andere manier van leven. Via de geschiedenis van het hamsteren en de ideologische valkuilen van de burgerlijke veroordeling van hamsteraars, laat hij zien hoe de hamsteraar zand in de raderen van het logistiek kapitalisme strooit.

Lees het interview van het Rotterdamsch Leeskabinet met Willem Schinkel over zijn boek.

Wie is er bang voor Simone de Beauvoir?

Wie is er bang voor Simone de Beauvoir? van Ruud Welten biedt een actuele kijk op Simone de Beauvoir, vanuit een mannelijk perspectief. Naast feminisme en existentialisme komen ook psychoanalyse en literatuur aan bod, en naast de achterstelling van vrouwen ook religiositeit, liefde en seksualiteit. In het concluderende hoofdstuk wordt de vraag gesteld waarom, ondanks vrouwenquota en diversiteitsbeleid, de ongelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen tot op de dag van vandaag blijft voortbestaan.

Filosofisch getinte handleiding voor verzet

in Verzet in ecopanische tijden biedt oud-EUR-docent en ecosoof Henk Oosterling in de vorm van een praktisch filosofische traktaak een handleiding voor verontruste burgers hoe wij in verzet kunnen komen en dit organiseren. We moeten niet langer denken in liniare, piramidale machtsverhoudingen, maar in netwerken die we op micro- (individu), meso- (organisaties), macro- (staat) en zelfs ecocologisch (wereld) niveau met elkaar kunnen verbinden. Niet doemdenken maar doendenken moet de norm worden.

Op 16 maart start Henk Oosterling ook de cursus Verzet in ecopanische tijden (2022JD).. Voor meer infromatie ga naar onze cursuspagina.

Bekijk hieronder het Studio Erasmus-interview met Ruud Welten over zijn boek.

Ruud Welten Studio Erasmus

Studio Erasmus - Ruud Welten schreef een boek over het denken van de filosofe Simone de Beauvoir

Over de Socratesbeker

De Socratesbeker wordt ieder jaar uitgereikt aan de auteur van het meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek.

CV

Zelf filosofie studeren?

In samenwerking met de faculteit Erasmus School of Philosophy biedt Erasmus Academie de mogelijkheid om losse vakken van de bacheloropleiding Filosofie te volgen. Volg losse modules van de opleiding Filosofie en kies gewoon de cursussen die je interessant vindt. Meer informatie op onze website.