EUR-studenten geven les aan kinderen die net in Nederland zijn: "Ze leren om nieuwsgierig te zijn"

Begin van de les
Studentdocent Gao geeft uitleg

Van lievelingsmonsters tot wereldberoemde kunstenaars: kinderen tussen de 8 en 12 jaar die nog niet zo lang in Nederland wonen, doen zelf onderzoek naar deze onderwerpen in het project NIEUWsgierig, georganiseerd door onze universiteit. “De lessenreeks is erop gericht om de kinderen zich te laten verwonderen over de wereld en daar nieuwsgierige vragen over te stellen, die ze met hulp van EUR-studenten kunnen onderzoeken”, vertelt organisator en EUR-medewerker Monique Herwegen.

Basisschool Het Baken in Capelle aan den IJssel is een van de scholen die meedoet met NIEUWsgierig. EUR-studenten Gao, Femke, Omar en Raechel zijn de docenten tijdens de zes lessen in Capelle. “Je merkt dat de kinderen er echt behoefte aan hebben. In het begin van elke les zijn ze wat verlegen. Later komen ze los, zijn ze knuffelig en vertellen over hun thuissituatie. Naast dat ze het onderzoek heel leuk vinden merk je ook dat ze behoefte hebben aan meer persoonlijk contact”, vertelt Raechel.

Monique helpt een leerling
Monique helpt een leerling.

Monique is trots op het project: "Onze universiteit hecht veel waarde aan kansengelijkheid in het onderwijs. Een taalbarrière bij leerlingen kan zorgen voor een achterstand. Daarom vinden wij het belangrijk om speciaal voor deze leerlingen een project te bieden waarin ze iets kunnen leren wat zij echt interessant vinden en waarbij ze de volle aandacht krijgen."

Nieuwsgierige vragen stellen

De 11-jarige Adam komt uit Marokko en woont nu één jaar in Nederland. Hij is elke week erg blij als de les weer begint. "We leren vooral om nieuwsgierige vragen te stellen. Dat zijn vragen waar je geen ja of nee op kan antwoorden", vertelt Adam. "Heel leuk, want zo kom je meer te weten over dat onderwerp."

De kinderen leren tijdens de lessen ook Nederlands, maar dat is niet het hoofddoel. Volgens organisator Monique is dat vooral mooi meegenomen. "Spelenderwijs maken de leerlingen kennis met de Nederlandse taal en de wetenschap. De focus ligt vooral op het leren van vaardigheden die je in deze tijd nodig hebt. We willen ze ook meegeven dat iedereen, dus ook zij, de mogelijkheid heeft om later naar de universiteit te gaan. De kinderen leren ook de basisprincipes van wetenschappelijk onderzoek."

"Een van mijn leerlingen deed een onderzoek naar schilderijen van wereldberoemde kunstenaars. Ze ontdekte zelf wat de Mona Lisa is."

Gao

Studentdocent

Zelf onderzoek doen

De 11-jarige Juan uit Zuid-Afrika woont sinds januari in Nederland. Hij heeft de waterkwaliteit in Capelle en Nesselande vergeleken: "Ik heb gekeken waar het water het meest leefbaar is. Dat heb ik gedaan door water uit een sloot in Capelle en water uit een sloot in Nesselande te halen en te kijken waar de meeste waterdiertjes voorkomen."

Studentdocent Gao is blij dat ze zich voor het project heeft aangemeld: "Het is leuk om te zien dat de kinderen nieuwe dingen leren. Dat ze snappen waar ze mee bezig zijn in hun onderzoek. Een van mijn leerlingen deed een onderzoek naar schilderijen van wereldberoemde kunstenaars. Zo ontdekte ze zelf wat de Mona Lisa is."

Groepsfoto
Groepsfoto met de hele klas.

De 9-jarige Sean komt van Curaçao en woont twee jaar in Nederland. Hij heeft onderzoek gedaan naar monsters. "Ik heb onderzocht wat het lievelingsmonster is van iedereen op school en of ze bang zijn voor monsters. Dat heb ik gedaan via een vragenlijst. Veel kinderen vinden Koekiemonster het leukste monster dat er is."

Elke week mogen de kinderen ook ‘nieuwsgierige vragen’ stellen over iets dat ze die week zijn tegengekomen. De 11-jarige Amar uit Syrië woont nu drie jaar in Nederland en vindt dit het leukste onderdeel van de les. "Ik wilde weten waarom sommige mensen lang haar hebben en andere mensen kort haar. Waarom heeft niet iedereen korte haren? Nu weet ik dat mensen met lange haren het nooit knippen en mensen met korte haren het niet laten groeien."

"Het leuke aan dit project is om te zien hoe blij de kinderen worden"

Femke

Studentdocent

Laatste les om onderzoek te presenteren

Elke week zijn dezelfde studentdocenten aanwezig. Dat zorgt voor een vertrouwde omgeving om zoveel mogelijk te leren: "Het leuke aan dit project is om te zien hoe blij de kinderen worden. Bij Sean zijn dat monsters en bij een andere leerling is dat een onderzoek naar videogames. Ze zijn met hun favoriete onderwerp bezig en ze leren er ook nog van. Je laat zien dat je overal onderzoek naar kan doen."

Tijdens de laatste les wordt er een markt georganiseerd waarop de kinderen hun onderzoek presenteren. Ouders, grootouders en vrienden mogen komen kijken. "Ik nodig de kinderen uit mijn klas uit. Hopelijk vinden ze onze onderzoeken leuk geworden", vertelt Sean.

Meer verhalen over kansengelijkheid