Duurzame oplossingen op de werkvloer

Twee medewerkers zijn aan het praten in Rotterdam omringd door groene planten.

Als maatschappelijk betrokken universiteit is duurzaamheid een onmiskenbaar thema binnen onze organisatie. We hebben ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen, waarin medewerkers een grote rol spelen. Veel van onze wetenschappers doen onderzoek naar duurzaamheid en een groene(re) toekomst. Daarnaast steunen we initiatieven zoals het Design Impact Transition (DIT) platform.

Samenwerken aan maatschappelijke uitdagingen voor een betere toekomst

Het Design Impact Transition (DIT) Platform maakt nieuwe manieren van onderzoek, onderwijs en engagement voor een rechtvaardige en duurzame toekomst mogelijk.

Ontdek hoe ze dit doen
Rotterdamse skyline met Euromast.
Stapel blauwe mondkapjes.

Zo wordt het Erasmus MC een circulair ziekenhuis

Zeven vuilniszakken afval per intensive care-patiënt per dag. En dat is slechts een fractie van de milieu-impact van een ziekenhuis. Circulariteit is het antwoord. Maar hoe bereik je dat zonder de kwaliteit van de gezondheidszorg aan te tasten? Erasmus MC-onderzoeker Nicole Hunfeld denkt dat het kan.

Lees hier hoe het zit

Duurzaam reizen naar je werk

We bieden verschillende opties aan om duurzaam woon-en werkverkeer te promoten.

Een fietser en een tram op een zomerdag in Rotterdam

Duurzame catering

Lokale seizoensproducten gebruiken, vegetarische catering en voedselverspilling tegengaan.

Afbeelding van een herbruikbare koffiebeker op een bankje buiten.

De stad moet anders: "Het is tijd voor duurzame en eerlijke alternatieven"

Volgens prof.dr. Flor Avelino moeten de uitgangspunten van een stad gelijkheid, inclusie en duurzaamheid zijn: zo ziet volgens haar een duurzame en rechtvaardige stad eruit.

Meer over Avelino's onderzoek
Hoogleraar Flor Avelino poseert op campus Woudestein.

Deze professoren doen onderzoek op het gebied van duurzaamheid:

"We willen naar een markt waar de consument kiest voor repareren en niet voor vervangen"

Prof.dr. René Repasi is groot voorstander van reparatie: "De verspilling van grondstoffen slaat nergens op."

Portretfoto van prof.dr. René Repasi.

Het belang van duurzame co-creatie

"Door co-creatie met bewoners worden ideeën omgezet in werkelijkheid", aldus prof.dr. Ingmar van Meerkerk.

Hoogleraar Ingmar van Meerkerk poseert in een Rotterdamse wijk.

In welke mate ondernemen internationale multinationals maatschappelijk verantwoord?

"De vraag is niet meer óf je verduurzaamt, maar hoe, met wie en wanneer", aldus prof.dr. Rob van Tulder.

Portretfoto van hoogleraar Rob van Tulder.
Docent geeft presentatie tijdens werkcollege.
Jonathan van Rijn

"De universiteit moet haar inspanningen opvoeren, vooral op het gebied van onderwijs over duurzaamheid"

Verschillende docenten van EUR geven les in duurzaamheid. Leer de docenten kennen, kom erachter wat hen motiveert en ontdek met welke uitdagingen zij te maken krijgen. De universitaire gemeenschap kan helpen om met deze uitdagingen om te gaan.

Ontmoet de docenten