Elize de Zwart

Elize de Zwart testimonial

Elize de Zwart

Alumna Klinische Psychologie

Hi! Mijn naam is Elize en ik volg momenteel de master Klinische Psychologie. Zelf heb ik ook mijn bachelor psychologie aan de Erasmus Universiteit gevolgd en dit beviel mij erg goed waardoor ik heb besloten om mijn master hier ook te gaan volgen. Daarnaast vind ik Rotterdam ook erg leuke en veelzijdige stad om te studeren. Rotterdam heeft namelijk naast studiemogelijkheden ook veel leuke activiteiten om in je vrije tijd te doen! Zo zijn er verschillende uitgaansmogelijkheden en worden er jaarlijks verschillende festivals georganiseerd. Ook de campus van de Erasmus Universiteit is erg veelzijdig. Zo is er een sportschool, zijn er verschillende plekken om te studeren en is er zelfs een bar om gezellig met medestudenten wat te gaan drinken.

De master zelf heb ik als erg interessant ervaren. Je volgt verschillende vakken die jou voorbereiden op het toekomstige werkveld. Zo ga je dieper in op de stof in vergelijking met de bachelor. De theoretische vakken die centraal staan zijn verslaving, persoonlijkheidsstoornissen en severe mental illness in the urban context. Bij het laatste vak leer je kritisch te kijken naar de stof die je over de jaren hebt geleerd, en leer je om per toekomstige cliënt te kijken naar wat hij of zij nodig heeft tijdens een behandeltraject. Dit blok is mij bijgebleven om dat het een interessante koppeling weergeeft tussen de theorie en praktijk. Ook krijg je voorafgaand aan je stageperiode nog een statistisch vak die je al de benodigde vaardigheden leert om een succesvolle scriptie te schrijven!

Tijdens de praktische blokken word je ook voorbereid op het werkveld. Zo leer je in het eerste blok over koppeltherapie en seksualiteit. In de opvolgende twee blokken leer je over cognitieve gedragstherapie. Hierbij leer je specifieke technieken die je kunt inzetten als toekomstige therapeut.

Tot slot, worden er tijdens deze master ook zeer interessante hoorcolleges gegeven door ervaringsdeskundigen binnen het werkveld. Zo krijg je tijdens het blok verslaving de kans om vragen te stellen aan iemand die al vele jaren verslaafd is. Deze hoorcolleges brengen de theoretische stof tot leven en zorgen voor een verminderd stigma rondom verslavingen en mentale stoornissen in het algemeen.

Zelf ben ik bijna afgestudeerd en heb ik de master en de bijbehorende stageperiodes als erg leerzaam ervaren. Ik heb nu de juiste vaardigheden en kennis aangeleerd die ik als toekomstig psycholoog in de praktijk zal gaan toepassen!