"Ik wil het saamhorigheidsgevoel bevorderen en ervoor zorgen dat mensen zich thuis voelen op de universiteit"

Portretfoto van medewerker Alex Huang op campus Woudestein.

Als queer migrant uit Taiwan had Alex Huang het gevoel dat hij niet meteen paste op de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Zijn ervaringen motiveerden hem om anderen met soortgelijke ervaringen te helpen. Daarom solliciteerde hij meteen toen hij een vacature zag voor een Student Diversity Officer. Voor zijn inspanningen werd Alex genomineerd voor de prijs 'Student van het Jaar'. Na zijn afstuderen besloot hij aan de universiteit te blijven werken aan diversiteit en inclusie.

Erbij horen

"Toen ik op de universiteit aankwam, voelde ik me anders dan de andere EUR-studenten. Bij colleges en sociale gelegenheden was ik vaak de enige queer met een migratieachtergrond en een eerstegeneratie-achtergrond, omdat ik de eerste in mijn familie was die naar de universiteit ging. Als ik een praatje maakte met anderen merkte ik dat niet-LHBTQIA+ mensen zich veel veiliger voelen dan studenten zoals ik. Bovendien konden medestudenten met ouders die hoger onderwijs hadden gevolgd, gemakkelijker hun weg vinden op de universiteit. Ik realiseerde me ook dat het onderwijs aan de EUR erg westers georiënteerd was. Veel van de voorbeelden en opdrachten waren vooral gericht op het Westen, wat me echt verbaasde voor een internationaal georiënteerde universiteit als de EUR. Voor mij gaat diversiteit niet alleen over gender of verschillende etnische achtergronden. Het is intersectioneel, complex en niet altijd zichtbaar: eerstegeneratiestudenten zoals ik kunnen bijvoorbeeld ook het gevoel hebben dat ze er niet meteen passen en 'erbij horen'."

Brett Sayles from Pexels

"Tijdens mijn bachelor heb ik een onderzoeksstage gedaan naar diversiteit in Rotterdam. Dat opende echt mijn ogen en deed me beseffen dat de diversiteit van de stad zelf nog niet echt weerspiegeld wordt in onze universiteit. Toen er een vacature was voor een Student Diversity Officer bij ESSB, heb ik meteen gesolliciteerd. Deze rol was niet vooraf gedefinieerd, dus ik had veel ruimte om de functie zelf vorm te geven en samen met de ESSB Diversity Officer Laura den Dulk nieuwe initiatieven te bedenken. Het team voor diversiteit en inclusie (D&I-team) werkt elke dag aan verbetering van het beleid, bijvoorbeeld om ons lesmateriaal inclusiever te maken en om programma’s te ontwerpen die een veilige en inclusieve omgeving bevorderen. We werken niet alleen aan beleid, maar organiseren ook bijeenkomsten zoals iftar-maaltijden voor faculteitsleden die moslim zijn en mensen die meer willen leren over andere culturen. Iedereen is welkom: het is een geweldige manier om een gemeenschap te vinden en meer te weten te komen over elkaars achtergrond."

Je thuis voelen

"Veel van mijn werk draait erom dat studenten en medewerkers zich thuis voelen bij de EUR en het gevoel krijgen dat ze erbij horen. Mijn ervaringen als student motiveren me enorm. Ik weet hoe het is om een EUR-student uit het buitenland met een andere achtergrond te zijn. En nu, als medewerker, kan ik die ervaring gebruiken om een positieve verandering teweeg te brengen. Ik wil dat andere mensen een soepele overgang naar de universiteit kunnen maken.

Als faculteit en universiteit met steeds meer diversiteit werken we ook aan beleid om mensen aan te moedigen om in de academische wereld te blijven. Als je naar de hogere academische functies kijkt, is er nog steeds heel weinig diversiteit. Er is dus duidelijk behoefte aan verandering. Als er meer mensen met verschillende achtergronden in de academische wereld blijven, worden onderzoek en onderwijs aan onze universiteit diverser, wat uiteindelijk onze maatschappelijke impact en betrokkenheid bevordert."

Betekenisvolle impact

"Om een betekenisvolle impact te creëren waarbij rekening wordt gehouden met diversiteit, geloof ik dat het belangrijk is om in contact te komen met mensen buiten je eigen kring. Dit kunnen mensen zijn die buiten je comfortzone liggen, maar door nieuwe studenten en personeelsleden met verschillende achtergronden en uit verschillende vakgebieden te ontmoeten kun je ook beseffen wat je blinde vlekken en voorrechten zijn. Positieve impact maken is dus niet alleen een to-dolijstje met grote impactvolle taken. Het zit 'm ook in kleine dingen, zoals sociale interacties en erkenning van de ander. Over erkenning gesproken, het was een leuke verrassing en een eer om genomineerd te zijn voor de prijs ‘Student van het Jaar’. Zichtbaarheid is geen voorwaarde om impact te hebben, maar het leidt me wel naar meer mogelijkheden om samen te werken aan zinvolle projecten. Het geeft me ook het gevoel dat mijn harde werk wordt gezien door de EUR-gemeenschap. Het is een aanmoediging om mijn missie voort te zetten en mensen te helpen zich aan de Erasmus Universiteit zoveel mogelijk thuis te voelen."

CV

Alex Huang is geboren in Taiwan. Hij studeerde aan de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences (ESSB) voor zowel zijn bachelor- als masterdiploma. Tijdens zijn studie was hij Student Diversity and Inclusion Officer bij ESSB. Hij heeft nu een baan bij het team voor diversiteit en inclusie van ESSB en werkt bij het LDE Centre for Governance of Migration & Diversity

Het lustrumjaar van EUR loopt van de zomer 2023 tot en met het einde van het collegejaar, in de zomer van 2024. Komende tijd zullen er verschillende activiteiten rondom het lustrum plaatsvinden. Bekijk alle activiteiten en meer op de lustrum-pagina.