Van backpack naar alle AH-filialen: RSM-alumnus brouwt eigen drankje

Studenten zitten in de zon op het terras met een drankje
De oprichters van het drankje Mojo Maté poseren samen en dragen t-shirts met het logo van het merk

Na zijn bachelor- en masteropleiding bij Rotterdam School of Management (RSM) focuste Lars van Kranenburg zich volledig op zijn onderneming. En nu, twee jaar later, is zijn drankje Mojo Maté in alle Albert Heijn-filialen in Nederland te koop. "Wil je ondernemen? Begin gewoon! Zeker als je na je studie nog geen verplichtingen hebt."

Maté is een warm drankje dat aan thee doet denken maar dan met cafeïne erin. Het is in Zuid-Amerika extreem populair. Meer dan 90% van alle huishoudens in Argentinië heeft het in huis. "Tijdens het backpacken door Zuid-Amerika kwam ik het overal tegen. Terug in Nederland merkte ik dat bijna niemand het hier kent. Ook al mijn Europese medestudenten van de opleiding International Business Administration niet", vertelt Lars.

Van plant naar kant-en-klaardrankje

Lars startte tijdens zijn masteropleiding samen met compagnon David een webshop met maté-bladeren. "De online theewinkel begon heel klein als hobby. We importeerden de bladeren en verkochten die hier. We waren daarmee de eersten in Nederland", vertelt Lars.

Na hun opleiding gingen ze niet op zoek naar een baan, maar ze stopten al hun tijd in hun eigen bedrijf. "Na een jaar werken aan onze webshop kwamen we erachter dat de hele cultuur rondom maté best veel is. In de zomer drinken Zuid-Amerikanen de maté ook koud met ijsblokjes. Daar kwam ons idee vandaan. Wat als we de maté kunnen aanbieden als een kant-en-klaardrankje? Mensen kopen het dan in een blikje. Een goede eerste kennismaking met maté."

De oprichters van het drankje Mojo Maté poseren voor een grote batch met de drankjes

Leren ondernemen bij Rotterdam School of Management

De RSM-studies hebben Lars veel geholpen in het hele proces. "Mijn compagnon David heeft daarnaast een businessstudie gedaan in Amsterdam. Daar hebben we zoveel aan gehad: van het maken van een businessplan tot de 4 p’s van marketing (product, prijs, plaats en promotie). De hele basis van een onderneming opbouwen leer je tijdens de studie."

"Het is heel handig dat je weet hoe een bedrijf werkt en waar je rekening mee moet houden. Je merkt het verschil vooral als je met partijen spreekt die niet zo’n studie hebben gedaan. Die hebben bijvoorbeeld hun marketingplan niet goed uitgedacht. Ondernemen gaat door de goede basis van de studie gewoon een stuk makkelijker", vertelt Lars.

Productafbeelding van iemand die het drankje Mojo Maté vasthoudt met een oranje achtergrond

Direct in alle AH-winkels

Het is snel gegaan met Mojo Maté. Begin 2022 lag de eerste versie er en nu is het te koop bij Albert Heijn. "We begonnen met een rugzak vol drankjes en liepen bij allemaal horecazaken naar binnen. Je hoort dan vaak ‘nee’, maar sommige ondernemers vonden het juist heel leuk. Daarna richtte we ons op de online retail, Flink en Crisp. Toevallig kwamen we met iemand van Albert Heijn in contact. Vaak beginnen ze met 200 testwinkels, maar wij lagen gelijk in alle AH-winkels. Daar spreekt vertrouwen uit. Heel gaaf!"

Impact? De markt voor energiedrankjes openbreken

Maté, fruitsap en rietsuiker. Dat zijn de ingrediënten. Lars en zijn compagnon wilden een puur product neerzetten. "Het drankje is biologisch. Het is een hoogwaardig product geworden met goede ingrediënten. In frisdranken zitten vaak aroma’s en smaakstoffen. Dat doen wij niet."

Ze noemen Mojo Maté geen energiedrankje, maar ze willen de markt voor deze drankjes wel openbreken. "We hopen dat iedereen die straks op zoek is naar een boost of cafeïne denkt aan Mojo Maté. En niet kiezen voor een traditioneel energiedrankje", vertelt Lars.

Gewoon beginnen!

Lars moedigt de huidige RSM-studenten die denken aan ondernemen aan om door te zetten. "Het klinkt heel cliché: maar ga het gewoon lekker doen! Zeker direct na je studie. Je hebt nog geen hypotheek, geen kinderen. Eigenlijk nog alle vrijheid om te ondernemen. Het is soms eng. Maar ik durf wel te zeggen dat ondernemen zo tof en leerzaam is dat je het altijd moet proberen. Ook als het niet lukt leer je veel en je doet een bak aan ervaring op die je niet zo snel meekrijgt bij een andere baan."

Contact

E-mailadres
News@eur.nl

Heb je vragen? Of wil je meer weten? Stuur ons een bericht.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen