Het belang van procesmanagement voor woningcorporatie Portaal

Interview Incompany Opleiding Procesmanagement
Procesmanagement

De Opleiding Procesmanagement van Ernst ten Heuvelhof en Hans de Bruijn gaat over complexe besluitvorming en verandering - met veel stakeholders! Al jaren is de opleiding, zowel incompany als open, een groot succes. Monique Kampinga van Portaal licht de keuze voor de opleiding Procesmanagement toe.

1. Waar staat Portaal op dit moment op het terrein van Procesmanagement?
Portaal is woningcorporatie die actief is in vier regio’s. Omdat wij op verschillende plekken actief zijn, is er goed nagedacht over de manier van werken. Hiervoor zijn alle interne processen uitgebreid uitgewerkt. Maar we werken natuurlijk niet alleen intern, juist heel veel buiten. Voor de afdelingen die actief zijn in vastgoedontwikkeling is het ontzettende belangrijk om ook procesmanagement vaardigheden te hebben. Een bouwproject zelf is natuurlijk een project, met een duidelijk begin en eind. Maar voorafgaand aan zo’n project zijn we al een hele tijd met diverse externe partijen aan het werk om tot het project, of meerdere projecten te komen. Dat procesmanagement doen we wel, maar we staan te weinig stil bij wat we nu eigenlijk doen, hoe we het doen en hoe het wellicht ook anders kan.

2. Waarom was een inhouse te organiseren maatwerkopleiding nodig?
De afdeling Assetmanagement is over vier regio’s verspreid. We doen dezelfde werkzaamheden, maar voor andere steden in lokale context. In tijden van Corona hebben we elkaar wat uit het oog verloren en was er behoefte om elkaar weer te ontmoeten en samen te leren. Vanuit strategische personeelsontwikkeling kwam naar voren dat we in alle vier de regio’s voor steeds complexere opgaven komen te staan. Enerzijds de energietransitie, een opgave die voor alle betrokken partijen nieuw is. Bewoners, gemeenten, energiebedrijven, vastgoedeigenaren, etc. Hoe ga je daar aan de slag met elkaar, welke kwaliteiten en competenties heb je nodig, wat is handig om te doen in welke fase, etc. Anderzijds is er de krapte op de woningmarkt die maakt dat de druk op nieuwe woningen hoog is, maar de locaties zijn schaars. Locaties die er zijn, zijn vaak binnenstedelijk en daarmee ingewikkeld om te ontwikkelen omdat er heel veel betrokkenen zijn. Hoe zorg je dan dat je tot resultaat komt. En er was ook nog een andere invalshoek, namelijk de interne besluitvorming. Als de buitenwereld zo ingewikkeld is, hoe leg je dat dan uit aan je bestuurders en investeringscommissie. Hoe neem je ze mee, zodat ook zij snappen wat er speekt en geëquipeerd worden om de juiste besluiten te nemen?
Gezien dezelfde ontwikkelbehoefte per regio en de wens om samen weer te ontmoeten en te leren heeft gemaakt dat we graag een inhouse opleiding te organiseren.

3. Waarom viel de keuze op een maatwerkwerkopleiding?
Ik heb zelf de opleiding een keer gedaan bij een andere werkgever, destijds was het een gemengde groep. Maar het was zo’n ontzettende eye opener, dat het mij een goed idee leek om dat ook voor Portaal te organiseren.

4. Wat zien jullie als belangrijkste doel n.a.v. het volgen van deze opleiding?
De deelnemers zijn allemaal ontzettend gedreven in hun werk, en resultaat gericht. Die resultaatgerichtheid is heel goed natuurlijk. En tegelijkertijd kan het soms ook leiden tot oogkleppen waarin de omgeving vergeten wordt. Het doel van deze opleiding is de ogen wat meer te openen voor wat er nog meer is en speelt naast het eindresultaat. En wat je dat kan brengen. Dat je dingen die je in eerste instantie niet als noodzakelijk beschouwt, zoals een kennismaking met iemand die wat verder van je project af staat, of informeel bijpraten van enkele collega’s, of eerst stil te staan en tijd te besteden aan procesafspraken, toch als nuttig gaat ervaren en tijd voor vrij maakt. Zeker na corona is dat echt wel weer even wennen, want door thuis te werken is het werken wel heel clean en resultaatgericht geworden. Ik merkte het zelf deze week, ik was op een bijeenkomst en na de presentatie van het programma dacht is, hier heb ik niets aan. Maar gaandeweg de middag vorderde ontstonden er leuke gesprekken, goede ideeen en nieuwe relaties die me ongetwijfeld wat gaan opleveren, ook al weet ik nog niet wanneer en waarvoor. De tijd zal het leren.

Kerndocenten opleiding Procesmanagement.

Prof. mr. dr. Hans de Bruijn: Hoogleraar Technische Bestuurskunde, Technische Universiteit Delft. Hans de Bruijn heeft veel boeken geschreven over procesmanagement, waaronder Managing Performance in the Public Sector.

Prof. mr. dr. Ernst ten Heuvelhof: Hoogleraar Bestuurskunde aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft. Hij publiceert over complexe besluitvormingsprocessen, over procesmanagement en over ontwikkelingen in de nutssectoren. In 2016 heeft hij een boek gepubliceerd over strategisch gedrag. Hiernaast adviseert hij (semi-)overheden en vervult hij een aantal maatschappelijke functies.

Meer informatie over deze opleiding en de mogelijkheid tot inschrijven, vind je hier.