In deze reflectieve werkvorm ontwikkelen studenten hun samenwerkingsvaardigheden aan de hand van het Inner Development Goals framework (IDGs). Door middel van herhaalde zelfreflectie leren studenten zichzelf beter begrijpen in groepsverband, en versterken ze hun vermogen tot empathie, zelfexpressie en kritisch denken. Deze werkvorm loopt parallel aan een groepsproject en helpt studenten om gericht te groeien tijdens de samenwerking.
- Doel van de activiteit
- Vaardigheden oefenen | Reflecteren
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten| < 30 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium | Large
Stappenplan
Stap 1
Startreflectie (week 1): Studenten vullen een eerste korte survey in over hun samenwerkingsgedrag, gebaseerd op de IDG-competenties gerelateerd aan samenwerken. De vragen zijn gekoppeld aan herkenbare situaties in groepswerk, bijvoorbeeld: “Wat doe ik als iemand veel ruimte inneemt?” of “Hoe reageer ik op conflicten?” De resultaten leveren individuele aandachtspunten op die studenten meenemen in het groepsproces.
Stap 2
Persona-reflectie (week 3–4): Halverwege het groepsproject reflecteren studenten opnieuw, maar nu vanuit een fictieve rol of ‘persona’, zoals ‘de stille student’ of ‘de dominante planner’. Dit helpt om gedrag van zichzelf en anderen te herkennen en bespreken. Studenten wisselen ervaringen uit en benoemen welke gedragingen constructief zijn voor het groepsproces.
Stap 3
Eindreflectie (week 6): Aan het eind van de samenwerking vullen studenten opnieuw de IDG-survey in, en schrijven ze een korte persoonlijke reflectie over hun ontwikkeling, inclusief een evaluatie van de groepsdynamiek. Daarbij benoemen ze wat ze geleerd hebben over zichzelf en anderen, en welke vaardigheden ze verder willen ontwikkelen.
Tip 1
Werk met peer-feedback: Laat medestudenten korte observaties delen op gedrag dat positief opvalt in de groep.
Tip 2
Persona’s aanpassen aan context: Bedenk persona’s die passen bij jullie onderwijs (zoals ‘de resultaatgerichte jurist’ of ‘de afwachtende onderzoeker’).
Tip 3
Kijk naar ‘The impossible task challenge’ als mooie activiteit om de samenwerking van een groepje te kick-starten!
IDG-framework of aangepaste reflectiesurvey (bijv. Google Forms, Mentimeter, Canvas)
Persona-kaartjes of digitale rolbeschrijvingen
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
