Just Transition City Walking Tour

Voeg toe aan agenda
Hofplein Rotterdam
Iris van den Broek

Erasmus School of Law organiseert een innovatieve, geëngageerde onderzoeks- en onderwijsactiviteit - een wandeltocht door Rotterdam over het thema "Towards a Just Transition for Rotterdam" die in samenwerking met een Rotterdamse gemeenschaps-NGO wordt uitgevoerd. Dit idee is een spin-off van de UNIC-subsidie die zij hebben gekregen voor het onderzoeksproject "Financing a Just Transition for Cities" in samenwerking met de University College Cork.

Innovatief denken

De Just Transition City Walking Tour is het resultaat van enkele maanden discussie met studenten uit Rotterdam over wat "A Just Transition" zou kunnen betekenen voor de stad Rotterdam. Typisch worden juridische, regelgevende en beleidskaders met betrekking tot klimaatverandering ontwikkeld op internationaal, regionaal en nationaal niveau, en zijn dus 'top-down' governance-benaderingen, met minimale betekenisvolle inbreng van mensen die het meest getroffen zullen worden door klimaatverandering. Bovendien worden klimaatveranderingsplannen voornamelijk gepresenteerd als doelgerichte, technische en apolitieke instrumenten, waardoor de werkelijke ongelijke impact van klimaatverandering op verschillende groepen mensen wordt verhuld.

Deze top-down, technische benadering van typische klimaatveranderingsplannen verandert wanneer we ons richten op wat een "Climate Just Rotterdam" eruit zou kunnen zien. Deze rechtvaardigheidsbril op stadsniveau brengt duidelijk de unieke historische, culturele, economische, sociale en geografische kenmerken naar voren die Rotterdam tot een goed erkende "superdiverse" stad maken.

Met behulp van een op maat gemaakte betrokken juridische onderzoeksmethodologie maakt dit project gebruik van de Walking Tour als instrument om bewustwording te creëren en te leren. Het bevordert politieke betrokkenheid en gemeenschapsactie voor deelnemers met betrekking tot aspecten van het profiel van de stad Rotterdam die tot nu toe over het hoofd zijn gezien in gemeentelijke en bredere klimaatveranderingsplannen en planning.

Deze activiteit richt zich op de drie dimensies van Leren (het overdragen van kennis over de uitdagingen van een Just Transition for Rotterdam en initiatieven om hiermee om te gaan), Onderzoek (wat een Just Transition for Rotterdam zou kunnen betekenen en hoe dit kan worden bevorderd) en Viering (het vieren van de respectievelijke bijdragen van gemeenschapsorganisaties en EUR aan Rotterdam door de jaren heen, en de waarde van betrokken partnerschappen tussen EUR en de gemeenschap voor het stadsleven van Rotterdam).

De productie van de Just Transition for Rotterdam Walking Tour biedt een innovatieve interpretatie en kritische betrokkenheid bij zowel de benaderingen van EUR als de gemeente op het gebied van duurzaamheid.

De Just Transition City Walking tour is voor iedereen toegankelijk! Er is plaats voor 50 personen bij deze tour.

Erasmus Universiteit Rotterdam bestaat 110 jaar. Dit evenement is onderdeel van ons 22e lustrum. Bekijk al onze lustrumevents.