TeachEUR
Ondersteuning
Studenten combineren vaardigheden uit alle competenties om complexe vraagstukken aan te pakken en integrale oplossingen te ontwerpen.
Deze competentie gaat om het vermogen om kennis, vaardigheden en perspectieven te verbinden, complexe vraagstukken systematisch te benaderen en concrete handelingsperspectieven te creëren. Deze competentie vormt de schakel tussen inzicht en actie, en maakt het mogelijk om met anderen te werken aan duurzame verandering.
Studenten leren problemen te analyseren, meerdere perspectieven samen te brengen en haalbare, inclusieve en rechtvaardige oplossingen te ontwikkelen en uit te voeren. Daarbij oefenen ze met het omarmen van complexiteit en tegelijkertijd gericht stappen vooruit te zetten.
Activiteiten
Om studenten met deze competentie te laten oefenen ontwerp je een leervraag die de deelvaardigheden van de sustainability competenties combineert. Je kunt hiervoor verschillende werkvormen van deze themapagina aan elkaar koppelen.
Bijvoorbeeld: Laat studenten aan een complex vraagstuk werken waarbij ze eerst een probleem, en het systeem waar het onderdeel van is, kritisch analyseren met de werkvormen ‘Systems mapping’, ‘Crack the complexity’ en ‘De lagen van waarom’. Vervolgens laat je hen ook toewerken naar concrete oplossings- of interventierichtingen en kritisch nadenken over de gevolgen van mogelijke handelingsperspectieven. Hiervoor zijn bijvoorbeeld de werkvormen ‘Idea expedition’, ‘Beginnen met het einde in gedachten’, ‘Plek aan de tafel’ en de ‘Decision challenge’ passend.
Wil je daarnaast extra aandacht besteden aan het oefenen met samenwerken en zelfbewustzijn dan kun je studenten van start laten gaan met ‘De onmogelijke uitdaging’, en laten reflecteren aan de hand van de werkvorm ‘Zelfreflectie survey: samenwerkingsreflectie met IDG-framework’.
Of gebruik de Hackathon-onderwijsactiviteit, die studenten een unieke kans biedt om hun creativiteit en probleemoplossend vermogen in te zetten bij uitdagende opdrachten.

