5 skills waar een hedendaagse marketeer niet zonder kan

Om voor te blijven op de concurrentie, moet je als marketeer zorgen dat je effectieve tools toepast. Echter is het lastig om te beslissen welke tool het meest efficient is in de huidige markt, zeker omdat nieuwe ontwikkelingen steeds zorgen voor de behoefte aan een nieuwe strategie. Een aantal skills zijn onmisbaar in de veranderende markt, hieronder lees je welke. 

1. SEO

Aanbod online wordt steeds groter, en vindbaarheid daardoor steeds kleiner. Om alsnog organisch verkeer te krijgen op je webpagina’s, moet je SEO goed op orde zijn. Er zijn meerdere tools beschikbaar waarmee je top keywords van je eigen bedrijf en de concurrentie kunt achterhalen. Houd die keywords in je achterhoofd bij het (her)schrijven van je webpagina en check regelmatig je positie op Google.

2. Data Analytics

Deze vaardigheid hangt samen met de eerste, want ook data-analyse is nodig om je concurrentie voor te blijven in vindbaarheid. Daarnaast kun je analyses loslaten op het gedrag van websitebezoekers en zo uitvinden welke pagina’s het beter, of juist slechter, doen dan anderen. Op die manier is het gemakkelijk om te weten welke pagina’s aangepast moeten worden.

Bovenal is data analytics een krachtige tool om voorspellingen te maken van klantgedrag en je doelgroep beter te begrijpen. Deze inzichten kunnen vervolgens worden ingezet om meer persoonlijk en gericht marketing te bedrijven, bijvoorbeeld door gepersonaliseerde mailings of Ads. Data-analyse kan zo zorgen voor een voorsprong op de concurrentie.

3. Social Media

Veel bedrijven, vooral bedrijven die werkzaam zijn in B2B-industrieën, onderschatten de waarde van social media. Volledig onterecht, want met alleen al ruim 4 miljoen Nederlandse LinkedIn-gebruikers is dit een platform waarop je een groot deel van je doelgroep kunt bereiken. Het is daarom voor ieder bedrijf van belang om op te vallen op de sociale kanalen, en een marketeer moet dus goed snappen hoe je dit doet.

4. Design

Opvallen tussen alle concurrentie doe je niet enkel met een goede propositie, looks zijn net zo belangrijk. Investeer in een goed design van je website, reclame-uitingen en berichten op sociale media. Houd in je data-analyses bij welke posts en webpagina’s het goed doen, en kijk of deze overeenkomsten hebben op het gebied van design. Zo ja, dan heb je een goudmijn in handen: je weet precies welke designs opvallen en aanspreken bij jouw doelgroep.

 

5. Kennis van de businesscase

Steeds meer consumenten kijken verder dan alleen de prijs van producten: het bedrijf dat deze verkoopt moet ook aanspreken. In je marketing is het daarom van belang om duidelijk te maken wat de visie van je bedrijf is. Kennis van de businesscase is dus essentieel. Ga op zoek naar dat onderdeel van de businesscase dat jouw bedrijf zo bijzonder maakt – of het nu maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid of iets heel anders is – en gebruik dit in je marketing. Zo help je consumenten in hun keuze voor jouw product.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen