Businessboeken voor professionele ontwikkeling

Marketing boeken voor een betere strategie

Nu we in Nederland massaal thuiswerken en veel tijd binnen besteden, hebben veel van ons ook wat extra vrije tijd. Juist deze extra vrije tijd kun je gebruiken om jezelf te ontwikkelen op professioneel vlak. Een manier om dit te doen is het lezen van een inspirerend businessboek, dat je nieuwe inzichten biedt voor de dagelijkse praktijk. Erasmus Marketing Institute zocht een aantal nieuw verschenen en zeer relevante businessboeken voor je op, hieronder onze eerste vier leestips.

The Future is Faster than You Think – Peter H. Diamandis en Steven Kotler

In The Future is Faster than You Think geven Diamandis en Kotler een voorspelling van de veranderingen die gaan plaatsvinden in de komende tien jaren van technologische ontwikkeling. Het boek geeft een uiteenzetting van de verschillende golven van ontwikkelingen die ons te wachten staan en ons dagelijks leven gaan veranderen. Wat gebeurt er als Artificial Intelligence, blockchain en robots een steeds grotere rol gaan spelen? En hoe gaan deze veranderingen de industrie veranderen?

Dit boek geeft relevante inzichten voor elk bedrijf dat zich wil voorbereiden op de toekomst. Voorspellingen uit het boek richten zich op verschillende sectoren: van transport tot retail en van gezondheidszorg tot educatie en finance. Deze voorspellingen en inzichten helpen bij het opzetten van een strategie die klaar is voor de toekomst.

Concurreren op Kennis – Erik Elgersma

De ondertitel van dit boek zegt al veel over de inhoud: “Wat iedere manager moet weten over het succesvol inzetten van data”. Het is inmiddels welbekend dat data steeds belangrijker wordt in hedendaagse bedrijfsvoering, maar in veel bedrijven wordt nog niet volledig ingespeeld op de mogelijkheden die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Elgersma legt uit hoe het komt dat veel bedrijven er nog niet in slagen alles uit hun data te halen. Daarnaast komt hij met tips om de datastrategie te verbeteren. Tips zijn gebaseerd op methoden van inlichtingendiensten en worden toepasbaar gemaakt op het bedrijfsleven.

Met behulp van dit boek kun je de datastrategie verder ontwikkelen, door bijvoorbeeld te zorgen dat de juiste data op de juiste plek staat en door uit te leggen hoe je de juiste beslissingen maakt op basis van deze data. Met methoden uit dit boek kun je de concurrentie steeds weer een stap voor blijven.

Brandhacking – Stef Verbeeck

Doordat klanten steeds veeleisender worden, concurrentie toeneemt en disruptie steeds meer de overhand neemt, hebben merken het vaak lastig. Succesvolle positionering van het merk wordt een steeds grotere uitdaging. Begrijpelijk, want hoe vertel je als bedrijf een verhaal dat de juiste doelgroepen aanspreekt? Het lijkt daardoor steeds meer alsof alleen de grote spelers nog helemaal mee gaan met de tijd. In Brandhacking geeft Verbeeck, die zelfs merkstrateeg is, zeven manieren om meerwaarde aan je merk te verbinden. Ook zonder dure marketing campagnes, maar met behulp van simpele tools, kun je als merk een plek in de markt veroveren.

Verbeeck legt uit hoe je onder andere merkbeleving en brand purpose kunt gebruiken om je doelgroep te triggeren. Dit doet hij aan de hand van praktijkcases, voorbeelden en door het bieden van innovatieve oplossingen. Het boek helpt bij de strategische uitdagingen waar een merk mee te maken krijgt, en zorgt ervoor dat het merk weer een strategische asset van het bedrijf wordt.

Ready, Set, Growth hack: A beginner’s guide to growth hacking – Nader Sabry

Dit boek claimt dat het de groei van je organisatie tien keer zo groot kan maken, door middel van praktische tips. Sabry heeft veel ervaring met het opzetten van bedrijven, en weet daardoor goed hoe een succesvolle growth hacking strategie in elkaar zit. In het boek wordt een stappenplan gepresenteerd, dat begint bij de definitie van growth hacking en eindigt bij een simpele manier om je eerste growth hack op te zetten. Het stappenplan is gebaseerd op bewezen strategieën en komt met tientallen tools en voorbeelden. De lezer wordt zo uitgedaagd om meteen te beginnen met growth hacken.

Zeker voor kleinere bedrijven die moeten concurreren met veel grotere spelers biedt dit stappenplan hulp. Het boek helpt je om nieuwe mogelijkheden te zien en te ontdekken waar eventuele obstakels zich bevinden. Maar naast start-ups, kunnen ook grote corporaties en zelfs overheden leren van deze technieken, we willen immers allemaal groeien en de concurrentie voorbijgaan.

Wil jij je later dit jaar nog meer ontwikkelen op het gebied van marketing, strategie en leiderschap, of graag hands-on leren hoe je een datastrategie opzet en gebruik maakt van growth hacking? Erasmus Marketing Institute biedt verschillende marketing opleidingen voor professionals aan. Klik hier voor een overzicht van onze opleidingen.