De 5 grootste challenges van hedendaagse marketeers

Marketing is een essentieel proces binnen iedere organisatie. Het doel van elke marketeer is om iets toe te voegen aan het leven van de klant. In de huidige tijd van sociale media, enorme datasets en moordende concurrentie, is marketing echter ook uitdagender dan ooit. Er zijn talloze challenges waar marketeers mee aan de slag moeten om de concurrentie voor te blijven. In dit artikel vatten we vijf van die uitdagingen samen, en geven we tips om ermee aan de slag te gaan.

1. Het genereren van kwalitatief goed verkeer

Waar het tegenwoordig, door het enorme aanbod, al een uitdaging is om verkeer te genereren, is het nog lastiger om ervoor te zorgen dat dit ook kwalitatief verkeer is. Bezoekers van je website moeten worden getriggerd en meer willen zien, in de hoop dat ze uiteindelijk ook voor omzet zorgen. Hoe je dit doet? Zorg voor de juiste content op je website, investeer in betaald verkeer en maak gebruik van retargeting.

2. Nieuwe tools

Gebruik van de juiste tools kan een hoop tijd besparen. Maar het vinden van de juiste tools voor je strategie is lastig, zeker omdat er zo veel aanbod beschikbaar is. Ga daarom in gesprek met je team: welke taken kosten het meeste tijd, en waarom? Op die manier is het mogelijk om te beslissen voor welke taken je op zoek moet naar een geschikte tool. Dit kan een CRM softwarepakket zijn, maar ook een Marketing Automation of Analytics tool.

3. Enorme datasets

Online marketingcampagnes zorgen ervoor dat een enorme hoeveelheid data wordt verzameld. Hierdoor kun je soms door de bomen het bos niet meer zien: welke data is relevant voor de toekomst, en welke data kun je beter negeren? Om toch overzicht te krijgen, is het van belang om te bepalen wat echt belangrijk is voor jouw marketing. Wanneer je duidelijke doelen stelt, is het een stuk gemakkelijker om hier de juiste data aan te koppelen. Hierdoor heb je waarschijnlijk nog maar een klein aantal variabelen nodig, terwijl je alsnog kunt zien of je campagnes succesvol zijn.

4. Correct bijhouden van ROI

Campagnes worden steeds vaker gespreid over meerdere kanalen: je plaatst soortgelijke advertenties op LinkedIn, Facebook en Google. Consumenten zien de campagnes dan ook via verschillende wegen, waardoor het lastig wordt om te bepalen welke interactie uiteindelijk zorgt voor transacties. Om toch inzicht te krijgen in je return-on-investment, is het van belang om goed te tracken waar je websitebezoeken vandaan komen. Daarnaast zijn er meerdere tools op de markt die je kunnen helpen bij het bijhouden van de ROI.

5. Gebrek aan een duidelijk overzicht van alle marketing inspanningen

Een hedendaagse marketingstrategie bestaat uit veel elementen: online advertenties, goede content en nieuwsbrieven zijn slechts een begin. De verschillende elementen worden vaak ook door verschillende mensen binnen het team uitgevoerd, waardoor overzicht houden steeds lastiger wordt. Voor het creëren van overzicht is een simpele spreadsheet misschien niet meer genoeg, maar het is wel een goed begin. Vanuit zo’n spreadsheet kun je met je team gaan uitbouwen naar een effectieve kalender van alle marketing inspanningen.

Meer informatie

Wil jij alle bovenstaande challenges effectief leren tackelen, of jezelf algemeen ontwikkelen op het gebied van marketing? Misschien is een van onze opleidingen iets voor jou. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen