Podcasts die inspireren en motiveren

Ten tijde van het Coronavirus winnen podcast enorm aan terrein. Logisch ook, want men heeft vaak tijd over, en wil toch blijven leren, of geïnspireerd blijven. De populariteit van podcasts heeft echter ook het effect dat er steeds meer nieuwe concepten online verschijnen. Dat enorme aanbod heeft als gevolg dat het lastig wordt om te beslissen welke podcast het luisteren waard is. In dit artikel daarom een kort lijstje met aanraders op het gebied van marketing en business inspiratie.

CMOTalk

In CMOTalk interviewt Klaas Weima maandelijks een Nederlandse Chief Marketing Officer over actuele thema’s in het vakgebied. Vaak gaat het over effectieve marketing in het digitale tijdperk, maar ook over innovatie op andere fronten. De CMO’s die worden geïnterviewd werken voor zeer uiteenlopende bedrijven: van Verkade tot een e-commerce bedrijf, en van het Rijksmuseum tot DSM. Door deze variatie aan branches komt er ook steeds een nieuwe denkwijze en toekomstvisie voorbij, wat zorgt voor extra inspiratie.

Business Books Podcast

In de Business Books Podcast worden luisteraars maandelijks bijgepraat voer de meest inspirerende managementboeken. Naast het geven van een uitgebreide review van de boeken, delen de makers ook de belangrijkste lessen met hun luisteraars. Wat deze podcast extra inspirerend maakt, is dat er vaak ook interviews in zitten met schrijvers van succesvolle boeken. Zo was Eric Reis, auteur van The Lean Startup, al te gast in de eerste aflevering.

Groeihelden

In Groeihelden, een podcast van BNR Nieuwsradio, vertellen ondernemers hoe zij hun bedrijf laten groeien. De ondernemers die langskomen zijn niet de minste, zo zijn de oprichters van HelloPrint, Picnic en Mollie al eens te gast geweest. Elke aflevering heeft een bepaald thema, en soms worden ook meerdere managers van bedrijven uit de betreffende sector uitgenodigd. Dit zorgt voor inspirerende discussies over groeiende omzetten, nieuwe markten en hogere winsten.

Marketing School

De Marketing School podcast is anders dan veel andere podcasts in dit rijtje: de Marketing School post elke dag een nieuwe aflevering van maximaal 10 minuten. Deze afleveringen zijn gericht op één specifiek onderwerp en sluiten ook aan bij de actualiteit. Neil Patel en Eric Sui komen met onconventionele strategieën, die je zullen aansporen om dingen anders aan te pakken.

Masters of Scale

De Masters of Scale podcast wordt gehost door Reid Hoffman, mede-oprichter van LinkedIn. In deze podcast interviewt hij succesvolle ondernemers over hun groeiverhaal: hoe zij hun bedrijf begonnen als startup en uitgroeiden tot een grote speler op de wereldmarkt. Met gasten als Bill Gates en Mark Zuckerberg resulteert dit vanzelfsprekend in interessante gesprekken. In de interviews wordt ingegaan op strategie, ondernemerschap en leiderschap, maar ook de persoonlijke kant van het verhaal komt aan bod.