Simone Driessen in Trouw over waarom we nog steeds massaal naar Michael Jackson luisteren

Portrait picture of Simone Driessen

Twaalf jaar na zijn dood is Michael Jackson onverminderd populair. Waarom is hij na een documentaire met beschuldigingen van kindermisbruik niet gecanceld? Simone Driessen deed onderzoek naar de relatie tussen (pop)sterren en hun fans en cancelcultuur en scheen haar licht op deze kwestie in Trouw.

Volgens Simone Driessen heeft dit te maken met het ideaalbeeld dat fans vaak hebben. “Je romantiseert niet alleen de artiest van wie je fan bent, maar ook de tijd waarin je fan bent geworden. De liefde voor Michael Jackson is voor een deel nostalgie.”

Nog iets wat de popkoning beschermt tegen de cancelcultuur: Michael Jackson is dood. Als een levende artiest iets vreselijks doet, kunnen fans en platenlabels diens gedrag corrigeren door zich terug te trekken, volgens Driessen. Maar Jackson valt niet meer te corrigeren.

Ten slotte is de periode waarin Michael Jackson beschuldigd werd van misbruik een andere tijd. De cancelcultuur was minder explosief dan nu, omdat sociale media nog amper bestonden.  “Je had nog niet zulke online hetzes als er nu zijn. Veel mensen kregen het verhaal wel binnen via tv en tijdschriften, maar sociale media hebben een versterkend effect.”

Lees het volledige artikel in Trouw hier

Compare @count study programme

  • @title

    • Duration: @duration
Compare study programmes