Oranje Fonds programma ‘Meedoen, samen uit de armoede!’

Het programma ‘Meedoen, samen uit de armoede!’ begeleidt 20 initiatieven die ruim 2500 mensen bereiken die te maken hebben met armoede en/of schulden. De initiatieven krijgen ondersteuning via coaching, trainingen en lezingen. Het programma richt zich op capaciteitsversterking van de initiatieven, het verbreden en/of verdiepen van de interventies en de zichtbaarheid van de initiatieven te verhogen.

Gedurende het gehele verloop van het vierjarige programma voert Impact Centre Erasmus, samen met Avance Impact en het Lectoraat Armoede Interventies van de Hogeschool van Amsterdam, impactmetingen uit. Impact wordt op verschillende niveaus gemeten, om vragen te beantwoorden zoals:

• Maken de initiatieven capaciteitsversterking door?
  • Ontwikkelen de projectleiders van de initiatieven meer kennis, leiderschapsvaardigheden en zelfvertrouwen?

Bovendien worden de initiatieven ondersteunt in het opzetten van impact meting van hun eigen initiatief. Resultaten van het onderzoek worden tussentijds meegenomen om het programma te verbeteren.

Oranje Fonds Groeiprogramma

Het Groeiprogramma biedt een ontwikkeltraject en financiering voor maatschappelijke organisaties met een uniek en schaalbaar concept die hun lokale initiatief willen laten groeien. Het Groeiprogramma is opgebouwd uit verschillende thematisch modules die zich richten op professionalisering van de organisatie en het concept. Door de organisaties te ondersteunen in hun ontwikkeling worden ze klaargestoomd voor groei en een vergroting van hun maatschappelijke impact. Impact Centre Erasmus en Avance Impact ondersteunen de impact meting van dit programma. De ontwikkeling van de maatschappelijke organisaties en de leiders van het initiatief worden met periodieke interviews en vragenlijsten gevolgd. Daarnaast worden deelnemers gecoacht om bij hun interventie strategie een Theory of Change op te stellen en dit te vertalen naar een meetplan.