Scriptie met impact

Faculteit: ESSB
Onderwijsthema: bachelor en master
Project lead: Lisette Ligtendag
Faculty liaison: Brenda Vermeeren
Tijdsduur: 2022-2024
Status: loopt al

Missie

Het doel van dit project is drieledig:  

  1. Academisch onderwijs verbeteren door de bachelorscriptie en masterscriptie voor Public Administration (Bestuurskunde) zodanig opnieuw op te zetten dat deze studenten de mogelijkheid bieden impactvaardigheden te ontwikkelen, en door een kader te ontwikkelen voor een impact-gedreven stage en scripties, die docenten binnen de EUR kunnen inzetten om hun academisch onderwijs te verbeteren.  
  1. Maatschappelijke impact vergroten van het academisch onderwijs door externe organisaties bruikbare inzichten, advies en oplossingen aan te reiken voor problemen waar zij mee te maken hebben. 
  2. De banden aanhalen met de buitenwereld door nauwer samen te werken met externe organisaties gedurende het gehele traject van de bachelor- en masterscriptie. 

Het project omvat zowel verbeteringen voor de trajecten van de scriptie (bachelor en master) en de stage (master), als voor het product van het eindonderzoek (de bachelor- en masterscripties). Het traject omvat meer en gestructureerde interactie tussen studenten en de buitenwereld om het onderzoek te situeren in de echte wereld om een grotere impact mogelijk te maken. Het project omvat ook nieuwe ‘producten voor impact’, d.w.z. zaken als impact verhogende communicatieproducten (bijv. een post op LinkedIn waarin onderzoeksbevindingen worden gecommuniceerd) en elementen in het eindproduct (bijv. een ontwerp/oplossing voor een maatschappelijk probleem), en een nieuw masterscriptieproduct in de vorm van een ontwerp dat helpt bij het oplossen van een probleem van een cliënt.

Implementatie

Bachelorscriptie: van buiten naar binnen en van binnen naar buiten 

Voor dit project wordt een bachelorfase ontwikkeld waarin studenten de empirische cyclus doorlopen op basis van een werkelijke onderzoeksvraag van een overheidsorganisatie (van buiten naar binnen) en waarin studenten leren hun inzichten te communiceren en de buitenwereld te adviseren (van binnen naar buiten).  Op dit moment werken we aan de opzet hiervan met de Carpe Diem-methode.

 Masterscriptiestage: competentiegedreven stage gericht op impact  

Voor dit project wordt een stagetraject opgezet waarin studenten zowel competenties rondom persoonlijke groei ontwikkelen, als disciplinespecifieke competenties als voorbereiding op hun loopbaan.   

 Masterscriptie: op ontwerp gebaseerd impactproject 

Voor dit project wordt een masterscriptietraject ontwikkeld waarin studenten een ontwerpmethode toepassen om te komen tot een goed onderbouwd oplossingsvoorstel voor een probleem uit de praktijk waarmee een externe cliënt te maken heeft.

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen