Zeven keer sterker uit de Coronacrisis

De thermometer van de economie. Zo zou je de economische voorspelmodellen van professor Bert de Groot, directeur van het executive programma The New CFO, kunnen noemen. De grote vraag van bedrijven anno nu is: wanneer is de economische coronacrisis over? De Groot voorspelt dat we in 2022 weer aan een economische groei van 2-3 procent zitten. Onlangs publiceerde hij een V en W-scenario die als kompas kunnen dienen. Hieronder geeft hij zeven tips hoe directeuren kunnen anticiperen op het herstel en hun bedrijf sterker uit de crisis kunnen loodsen.

Ondanks financiële steun vanuit de overheid hebben bedrijven en mensen flink te lijden onder de coronacrisis, ziet De Groot. “De werkloosheid steeg en je ziet grote verschillen bij de bedrijven. Vliegmaatschappijen zitten bijvoorbeeld tegen faillissementen aan, evenals de sector vrijetijdsbesteding, vakantie en toerisme, maar Big Data ICT-bedrijven floreren”, zegt hij. “Als je kijkt naar vele innovaties, dan waren er doorbraken in technieken waar al lang aan gewerkt werd: de r-DNA-techniek natuurlijk en het gebruik van videomeetings. Vanaf het begin van de crisis werden echter ook problemen in de supply chain zichtbaar. Van vaccins en medicijnen tot auto-onderdelen en computerchips. Dit heeft ertoe geleid dat overheden multinationals hebben opgeroepen grondstoffen en halffabricaten in de eigen regio zelf te produceren, in plaats van afhankelijk te zijn van bedrijven op een ander continent. Een belangrijke vraag is hoe directies kunnen inspelen op al deze aspecten en zich verder meer kunnen ontwikkelen.”

Zeven tips van Bert de Groot:

• Bestuurlijk gezien: bevraag en bespreek iedere strategie die je pre-corona hanteerde. Is deze nog wel van toepassing? Kloppen de aannames nog wel?
  • Operationeel gezien: zorg dat de supply chain voor jouw bedrijf in jouw sector en met jouw partners weer werkt en klaar is voor de volgende stap. Dit is het moment om dat te doen. Zorg dat je de geleerde lessen van deze crisis meeneemt in je operational risk management.
  • Evalueer en verbeter de digitalisatie van jouw bedrijf en de manier waarop je werkt.
  • Verbeter je ‘time-to-market’, zet in op co-creatie waardoor nieuwe producten sneller bij jouw klanten komen.
  • Durf! Investeer nu voordat de curve weer omhooggaat. Intensiveer sales en marketing. Het kan je een voorsprong van een half jaar opleveren op ten opzichte van de concurrent.
  • Trek innovatieve mensen aan in je bedrijf, vooral op het gebied van toegepaste research en marketingstrategie. Op innovatiegebied worden doorbraken verwacht in nano-applicaties, robots, artificial intelligence, big data en biotechnologie. Het personaliseren van producten wordt meer en meer mogelijk.
  • Verduurzaam. In elke bedrijfstak zijn vermindering van CO2-uitstoot, schone energie en milieuvriendelijke materialen belangrijk. Ook wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker voor bedrijven. Niet alleen ter bescherming van hun imago, ook voor het ontwikkelen van nieuwe business.

Bert de Groot is onder andere professor Business Economics en hoogleraar Governance and Strategic Investments aan de Erasmus Universiteit. De Groot publiceert zijn voorspellingen op http://www.euclid.nl. Hij is tevens programmadirecteur van het executive program The New CFO. Er is veel veranderd in de zakelijke en monetaire wereld en in de dynamische rol van de CFO. Het Executive Program The New CFO is voor de CFO ontwikkeld om op de relevante thema’s en dilemma’s kennis te verdiepen, om met topsprekers uit de wetenschap en ‘thoughtleaders’ uit de internationale praktijk in discussie te gaan.