Learning Landscape

Faculteit: Impact at the Core
Onderwijsthema: Onderwijs
Project lead: Almar Bok en Joe Binetti
Tijdsduur: doorlopend
Status: bezig

Missie

Als universiteit nemen we onze publieke taak (of maatschappelijke rol) en verantwoordelijkheid serieus. De maatschappij waarvan wij deel uitmaken worstelt met veel complexe en netelige problemen en heeft moeite manieren te vinden om daarmee om te gaan. De Erasmus Universiteit Rotterdam wil graag een bijdrage leveren aan positieve impact. Deze ambitie werkt door in de wijze waarop we ons onderwijs, ons onderzoek en onze maatschappelijke betrokkenheid organiseren.

Impact at the Core geeft studenten, docenten en de bredere gemeenschap een centrale plaats in het onderwijs. Bij Impact at the Core ontwikkelen we onderwijs waarin studenten worden aangemoedigd te leren hoe zij voor en samen met maatschappelijke partners positieve waarde kunnen genereren. Vanuit dit uitgangspunt pleiten Carl en Menter (2021) ervoor een beroep te doen op universiteiten om aandacht te besteden aan actuele maatschappelijke vraagstukken en hun relevantie voor de maatschappij te behouden. Samen met de gemeenschap van stakeholders, docenten, onderzoekers en studenten bepalen we welke kennis, vaardigheden en eigenschappen studenten moeten verwerven om invloed uit te oefenen op actuele en toekomstige complexe maatschappelijke vraagstukken. Wij zijn van mening dat de impact van hoger onderwijs is gelegen in het vermogen om studenten te leren hoe zij ongestructureerde en veelzijdige (‘wicked’) problemen kunnen aanpakken door gebruik te maken van hulpmiddelen en kennis waarmee zij een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Om dit doel te bereiken moeten we onze manier van lesgeven in het hoger onderwijs opnieuw beoordelen; we moeten proberen de kloof tussen de echte wereld en de collegebanken te overbruggen. Impact-gedreven onderwijs biedt de benodigde ruimte om te groeien door authentieke problemen op experimentele wijze te benaderen, en doordat ‘weten hoe’ wordt gecombineerd met ‘weten wat’.

Om deze ontwikkeling te stroomlijnen en te faciliteren hebben we een kader ontworpen voor het internaliseren, integreren en uitvoeren van impact-gedreven onderwijs vanuit de bijbehorende principes die zijn omgevormd tot een onderwijslandschapsmodel. Met dit model kunnen faculteitsleden de filosofie van impact-gedreven onderwijs in de juiste context plaatsen en zo een eigen visie ontwikkelen met de basisprincipes als richtlijn en ondersteuningsmiddel. 

Implementatie

Voor de integratie van impact-gedreven onderwijs binnen, over en buiten alle faculteiten moeten we ervoor waken dat er vastgelegde protocollen en vaste parameters worden opgesteld. Een dergelijke aanpak zou een keurslijf opleveren voor docenten, studenten en stakeholders die ernaar streven een nieuwe onderwijsvisie te implementeren. Impact-gedreven onderwijs moet daarentegen een veranderlijk en dynamisch concept zijn dat kan worden afgestemd op de meest uiteenlopende contexten, terwijl het tegelijkertijd aangeeft welke waarden en richtlijnen nodig zijn voor de implementatie. Vanwege deze reden moet dit concept worden geïnterpreteerd in termen van waarden, doel en principes die dienen als input voor een pedagogische benadering.

Binnen deze context biedt ons onderwijslandschap de inspiratie, hulpmiddelen en richtlijnen voor de implementatie van impact-gedreven onderwijs.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen