Maak kennis met onze nieuwe learning innovator... Ines Labarca

Campus met vlaggen faculteiten

Mijn naam is Ines Labarca. Ik ben de nieuwe learning innovator bij Impact at the Core. Oorspronkelijk kom ik uit Santiago in Chili en ik ben vier jaar geleden naar Nederland gekomen om in het onderwijs te werken aan de TU Delft. Ik heb een achtergrond als onderwijspsycholoog en het grootste deel van mijn carrière heb ik me beziggehouden met de ontwikkeling en ondersteuning van het onderwijs op universiteiten, zowel in Chili als in Nederland. In mijn vrije tijd maak ik graag lange wandelingen in de natuur en ik vind het geweldig om nieuwe dingen te leren. Ik beschouw mezelf als eeuwige student en daarom ben ik op dit moment bezig met een masteropleiding in duurzame ontwikkeling aan de Universiteit van Sussex.

Wat vond je zo aantrekkelijk aan Impact at the Core? Wat maakte dat je hier aan de slag wilde als learning innovator?

Ik hou van het onderwijs omdat ik denk dat onderwijs in staat is personen en samenlevingen te transformeren. Een van mijn persoonlijke ambities is de wereld wat beter achter te laten dan hoe ik haar aantref. Dat we als mensen beter met elkaar omgaan, ons beter verhouden tot toekomstige generaties en tot andere levende wezens en tot ons milieu. En er zijn nog bergen werk te verzetten!

Daarom vond ik het direct aantrekkelijk om te werken bij Impact at the Core. Het leek mij de ideale kans om mijn ervaring in het onderwijs te combineren met de ambitie een positieve bijdrage te leveren aan maatschappelijke verandering. Ik ben van mening dat universiteiten bevoorrechte plekken zijn waar deze verandering kan worden gestimuleerd, mits we het aandurven om vraagtekens te plaatsen bij de status quo.

Hoe zie jij impact-gedreven onderwijs?

Volgens mij is impact-gedreven onderwijs elk type onderwijs dat er direct en doelbewust op is gericht om positieve veranderingen in de wereld voor elkaar te krijgen. En ik zeg met opzet ‘de wereld’ omdat ik vind dat het verder gaat dan maatschappelijke verandering en net zo goed te maken heeft met het verbeteren van onze relatie met wereld om ons heen.

Ik ben van mening dat deze vorm van onderwijs bestaat uit twee belangrijke componenten: enerzijds vraagt dit van onze studenten dat ze in contact staan met de buitenwereld en deelnemen aan verschillende werkelijkheden, en anderzijds moet je zorg dragen voor ruimten waar studenten kunnen reflecteren op het effect dat deze leerervaringen op hen hebben, zowel persoonlijk als beroepsmatig. Impact-gedreven onderwijs gaat dus niet alleen over het eigen maken van informatie en het ontwikkelen van de beroepsvaardigheden die je nodig hebt voor positieve maatschappelijke verandering. Het biedt ook ervaringen die van invloed kunnen zijn op de manier waarop studenten de wereld waarnemen, en hoe zij zichzelf zien en hun plaats in de wereld.

Op welke wijze hoop je bij te dragen aan impact-gedreven onderwijs voor EUR-studenten?

Ik kijk ernaar uit om zinvolle en vernieuwende leerervaringen te ontwikkelen die onze studenten helpen hun blik op de wereld te verruimen en de noodzaak te voelen zich in te zetten voor een positieve maatschappelijke transformatie. Ik wil heel graag bijdragen aan het ontwikkelen van onderwijs waarin studenten ontdekken welke eigenschappen zij zelf in huis hebben om dingen te veranderen.

Waar krijg je energie van?

Ik laat me graag inspireren door frisse, creatieve geesten die de zaken vanuit een nieuw perspectief bekijken. Ik vind enthousiasme ook altijd aanstekelijk. Daarom krijg ik veel energie van samenwerking met enthousiaste personen die genieten van en geloven in de toegevoegde waarde van hun werk.