Daniël van Vliet benoemd tot Stanford d.school Faculty Innovation Fellow kandidaat

De volgende stap: Rotterdam Impact Lab
Campus met vlaggen faculteiten

Daniël van Vliet, Project Lead Impact at the Core, is benoemd tot Stanford University d.school Faculty Innovation Fellow kandidaat. Hij is een van de 18 personen vanuit 15 instellingen voor hoger onderwijs van over de hele wereld die deelnemen aan het Faculty Innovation Fellows programma, een tweejarig programma van het Hasso Plattner Institute of Design (d.school) van Stanford University. Tijdens dit programma werken docenten en universitaire medewerkers aan unieke projecten die het innovatie-ecosysteem van hun school verbeteren en studenten helpen om essentiële vaardigheden en denkwijzen te ontwikkelen.

Kandidaten in het programma werken met elkaar samen om te leren over nieuwe veranderingsstrategieën, projecten te ontwikkelen, feedback over ideeën te verzamelen en middelen met elkaar te delen. Kandidaten komen regelmatig bijeen om samen naar de projecten te kijken en te onderzoeken hoe ze de grootste impact kunnen maken op de eigen onderwijsinstelling. De voorgestelde projecten van de kandidaten omvatten financieringsprogramma's, nieuwe opleidingen, nieuwe vakken, activiteiten die de campus en de gemeenschap verbinden, en meer.

"Docenten in het Faculty Innovation Fellows-programma doen dit werk omdat ze mogelijkheden zien om hun onderwijs te verbeteren en omdat ze geloven in de kracht van verandering van onderaf", aldus Humera Fasihuddin, mededirecteur van het University Innovation Fellows-programma. "In de afgelopen twee jaar [sinds de start van het programma] hebben de Faculty Innovation Fellows met mentorschap en steun van hun collega's grote vooruitgang geboekt met hun projecten. We kunnen niet wachten om te zien wat dit nieuwe cohort van changemakers kan bereiken!"

Stanford University Teaching and Learning Studio

Rotterdam Impact Lab

Van Vliet maakte kennis met de d.school toen hij in de zomer van 2022 deelnam aan de teaching and learning studio. Tijdens een Europese meet-up die daarop volgde, was hij onder de indruk van de effecten van het Faculty Innovation Fellow Program op de versnelling van innovatieve projecten. Dit spoorde hem aan om zich aan te melden als fellow-kandidaat, omdat hij zich realiseerde dat het fellowship hem zou helpen een duurzame positieve maatschappelijke impact te creëren door middel van onderwijsinnovatie.

Gedurende zijn tijd als Faculty Innovation Fellow kandidaat zal van Vliet werken aan het zogenaamde 'Rotterdam Impact Lab'. "Het strategische doel van de Erasmus Universiteit Rotterdam is het creëren van een positieve maatschappelijke impact. We streven ernaar complexe maatschappelijke uitdagingen te begrijpen en vooruitgang te boeken bij het oplossen ervan, met afstemming in onze kernactiviteiten onderwijs en onderzoek en in nauwe samenwerking met onze lokale en mondiale partners. Momenteel is er geen fysieke ruimte op de campus of in de stad Rotterdam die kan dienen als een actief onderwijs-lab en dus kan voorzien in de behoeften die al aanwezig zijn of ontstaan met betrekking tot impact gedreven onderwijs.  Als we de maatschappelijke urgenties in de stad en de regio willen aanpakken, hebben we een flexibele ruimte nodig waar studenten, docenten en stakeholders samen actief aan kunnen werken. "Door het creëren van een "Rotterdam Impact Lab" kunnen zowel studenten, onderzoekers als personen buiten de universiteit samenwerken aan de huidige en toekomstige urgenties die spelen in de stad Rotterdam en daarbuiten. Het Rotterdam Impact Lab zal in de eerste plaats fungeren als een actieve leerruimte, maar ook als een 'convergente' ontmoetingsruimte waar we interdisciplinair en impact gedreven onderwijs als geheel kunnen versnellen."

Elk lid van het programma krijgt de kans om een artikel te publiceren in het tijdschrift van de University Innovation Fellows, “Change Forward”, waarin zij hun project en hun voortgang beschrijven. Degenen die het programma voltooien, worden in maart 2024 benoemd tot Faculty Innovation Fellows.

Eerste blik op het Rotterdam Impact Lab

Kandidaten in het 2022-2024 Faculty Innovation Fellows programma zijn:

* Ozgun Burcu Rodopman, Bo?aziçi University
* Daniël van Vliet, Erasmus University Rotterdam
* Luise Degen, Hamburg University of Technology
* Svenja Damberg, Hamburg University of Technology
* Christoph Winkler, Iona University
* Seán Ronan McCarthy, James Madison University
* John Bannister, Johnson C. Smith University
* Bahare Afrahi, Kingston University
* Melanie Lewis, Macquarie University
* Laura Jayne Parson, North Dakota State University
* Hallie Ann Neupert, Oregon Institute of Technology (Oregon Tech)
* Prashant Atmakuri, Prasad V Potluri Siddhartha Institute of Technology
* Vonda LaKecia Reed, Shaw University
* Terrance McNeil, Tennessee State University
* Carlos Letts, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
* Maria Pia Felipa Ibarra, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
* Shirley Vanessa Villanes Borja, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
* Jeremiah Harrison, Utah Valley University

Lees verder over het Faculty Innovation Fellows programma op de website.

Impact at the Core is een centraal innovatieprogramma aan de Erasmus Universiteit Rotterdam waarin we onderwijs ontwikkelen waarbij studenten samen op zoek gaan naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Dit doen we door het opzetten, versterken en samen ontwikkelen van zogenoemd impact-gedreven onderwijs. Daarmee bedoelen we onderwijs waarin onze positieve bijdrage aan de maatschappij een centrale rol speelt.