De Erasmus Hub! Rotterdam officieel geopend!

Donderdag 7 december is de Erasmus Hub! Rotterdam officieel feestelijk geopend. Tientallen mensen verzamelden zich bij de pop-up locatie aan de Nassaukade om deze te ervaren en feestelijk te openen. De komende jaren zal het de plek voor actief en creatief onderwijs zijn en zich focussen op impact gedreven onderwijs en engagement met de stad.

Erasmus Hub! Rotterdam

De Hub! is een project van het innovatieprogramma Impact at the Core en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Erasmus Hub! Rotterdam directeur Daniël van Vliet legt uit dat Impact at the Core werkt aan het implementeren van impact gedreven onderwijs. Bij impact gedreven onderwijs worden studenten uitgedaagd om samen met stakeholders te werken aan denkrichtingen of oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken en zo een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. “Wij kwamen er al snel achter dat dit soort onderwijs vraagt naar nieuwe stijlen van lesgeven: creatiever en flexibeler. Daarom zijn we gaan kijken naar mogelijkheden voor een flexibelere ruimte,” vertelt Van Vliet. De Hub! is 660 vierkante meter groot en bestaat uit een grote open ruimte en kleinere projectruimtes. De locatie beschikt over creatieve materialen en een flexibel aanpasbaar interieur dat kan worden ingezet naar de benodigdheden van het onderwijs. “In deze ruimte zullen wij experimenteren met actiever en creatiever leren en werken aan impact en engagement met de stad.” De Erasmus Hub! Rotterdam is beschikbaar voor alle afdelingen en faculteiten op de EUR.

Opening

Tijdens de opening konden gasten deze actieve en creatieve manieren van werken meteen ervaren. Op verschillende stations in de ruimte werd gewerkt aan kleine creatieve activiteiten, waarbij stickers konden worden verzameld om een exclusief openingspresentje te krijgen aan het einde van de middag. Bij de stations konden mensen bijvoorbeeld hun Rotterdam van 2050 creëren, vrij brainstormen over statements waar alleen ‘ja, en...’ mocht worden gebruikt en even mediteren in de speciaal daarvoor bestemde ruimte om daarna weer creatief en actief aan de slag te gaan. Daarnaast waren er studenten aanwezig om te delen hoe zij de Hub! al hebben ervaren tijdens de minor ‘Impact Space’.

De Hub! zal interdisciplinair, impact gedreven onderwijs en engagement evenementen in samenwerking met partners uit de stad onderbrengen. Van Vliet voegt tot slot toe, “Wij mogen trots zijn dat de universiteit nu een brug slaat en zo’n verbindende en inspirerende locatie in het midden van de stad heeft.”

Meer weten? Heb je ideeën, een mooie (onderwijs) activiteit met een impact component en wil je meer weten over de mogelijkheden van de Hub? Klik dan hier om meer te weten te komen en voor onze contactgegevens.

Let op: Zonder een geplande les, afspraak of activiteit is het niet mogelijk om de Erasmus Hub! Rotterdam te bezoeken. Er zijn geen studieplekken aanwezig. Momenteel bevindt de Hub! zich in een ouder gebouw, zonder lift maar met trappen, waardoor de toegankelijkheid helaas beperkt is.

Onderwijsruimtes Erasmus Hub! Rotterdam