Impact gedreven onderwijs in de praktijk: EUC Basestone en Stichting Walking & Talking slaan de handen ineen!

Vandaag maakten dertig eerstjaars studenten van het Erasmus University College kennis met Stichting Walking & Talking, hun partner tijdens het Basestone Research & Writing Project. Deze studenten zullen aan de slag gaan met onderzoeksvragen rond de impact en de groeimogelijkheden van deze sociale partner. Zo maken we maatschappelijke impact binnen ons onderwijs!

Impact at the Core is trots dat onze kennismakelaars de koppeling hebben weten te leggen tussen het vak en dit mooie initiatief. Wil jij in jouw vak ook samenwerken met sociale partners, maar weet je niet waar je moet beginnen? André Hendrikse en Moon Fung Fong helpen je hier graag bij.

De impact van ons onderwijs

De EUR streeft ernaar om een positieve maatschappelijke impact te hebben, in nauw overleg en samenwerking met haar omgeving. Zo wordt geschreven in het definitiedocument ‘Het definiëren van maatschappelijke impact bij EUR. Een gemeenschappelijk kader voor onze impactstrategie’. Om het ‘impactvermogen’ van onze studenten te vergroten brengen we maatschappelijke stakeholders en de uitdagingen waar zij voor staan in ons onderwijs. Op deze manier willen we onze studenten bewust maken van de rol die ze kunnen spelen in maatschappelijke vraagstukken.

Dit is precies wat er gebeurt tijdens het EUC-vak ‘Basestone Research & Writing Project’ dat gegeven wordt aan eerstejaarsstudenten Liberal Arts & Sciences. Dit vak is de afsluiter van de eerstejaars skills-lijn en draait om het uitvoeren van een kleinschalig onderzoeksproject naar een prangende maatschappelijke uitdaging. Deze vraagstukken worden o.a. aangebracht door sociale partners uit de stad. Impact at the Core kennismakelaar André Hendrikse heeft EUC en skills coördinator Jop Dispa geholpen met het vinden van een maatschappelijke partner met de potentie om zich meerdere jaren aan het vak te verbinden. Een waardevolle samenwerking die veel zal betekenen voor zowel de studenten als praktijkpartner Stichting Walking & Talking.

Stichting Walking & Talking

Impact maken, hoeft niet complex te zijn. Soms kan het simpel door walking and talking. Het is de missie van de stichting om anderstaligen (statushouders, expats, gezinsmigranten) zich thuis te laten voelen in Nederland door te taal te spreken. Dit wordt gedaan door drie keer per week te wandelen in groepsverband en 1-op-1 gesprekken te voeren in het Nederlands. Tijdens de wandelingen komen mensen met verschillende achtergronden met elkaar in contact, wordt onderling begrip gestimuleerd en sociale bubbels doorbroken.

Stichting Walking & Talking wil het project graag verder uitbouwen en hun impact vergroten. Dit soort vragen passen goed bij de EUC Basestone. André had al warme contacten met de stichting. Hij kent de initiatiefnemers en loopt regelmatig zelf mee. Na een verkennend gesprek tussen EUC en Walking & Talking was er wederzijds veel enthousiasme om deze duurzame samenwerking aan te gaan. Een mooi voorbeeld van impact-gedreven onderwijs in de praktijk!

Wil jij net als deze studenten je stadsgenoten helpen hun Nederlands te verbeteren door samen het gesprek aan te gaan? Dat kan elk maandag, dinsdag en woensdagavond. Meer informatie over Walking & Talking vind je hier.

Impact at the Core is een centraal innovatieprogramma aan de Erasmus Universiteit Rotterdam waarin we onderwijs ontwikkelen waarbij studenten samen op zoek gaan naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Dit doen we door het opzetten, versterken en samen ontwikkelen van zogenoemd impact-gedreven onderwijs. Daarmee bedoelen we onderwijs waarin onze positieve bijdrage aan de maatschappij een centrale rol speelt.