Kunstmatige Intelligentie voor Commissarissen en Toezichthouders | Masterclass

Ook bij Commissarissen en Toezichthouders is Kunstmatige Intelligentie een hot topic

Kunstmatige intelligentie (AI) voor commissarissen en toezichthouders

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft in alle sectoren disruptieve gevolgen voor organisatiestructuren, verdienmodellen en marktverhoudingen. De impact van AI is veelzijdig: van het optimaliseren van operationele processen en het transformeren van de klantenservice tot innovatie van het productaanbod. Bedrijven die dit succesvol doen, herdefiniëren de markt en zijn de nieuwe marktleiders. De achterblijvers zien hun winstgevendheid en marktaandeel afnemen.

AI schept tal van nieuwe mogelijkheden, maar introduceert ook complexe risico's en onvoorziene uitdagingen. Deze variëren van privacy- en cybersecuritykwesties tot datagovernance issues. Er rijzen cruciale vragen over de verantwoorde inzet van AI-systemen: welke beslissingen kunnen aan machines worden overgelaten en wanneer is menselijk toezicht vereist? Deze ethische overwegingen kunnen snel leiden tot significante reputatierisico's.

Als lid van de raad van commissarissen draagt u een belangrijke verantwoordelijkheid in de strategische besluitvorming rond AI. Het vinden van de juiste balans tussen enerzijds het stimuleren van innovatie en anderzijds het beheersen van de bijbehorende risico’s is een complex governancevraagstuk.

Man met VR-bril staat voor een scherm waarop een auto te zien is

Waarom deze masterclass?

Tijdens de masterclass Kunstmatige Intelligentie wordt u voorzien van de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn om weloverwogen beslissingen over AI te nemen in een raad van commissarissen. U verkrijgt een diepgaand inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van AI en in de gevolgen hiervan voor uw organisatie. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de kansen en voordelen, maar ook naar de ethische, maatschappelijke en juridische aspecten.

Na het volgen van deze module bent u in staat om:

• De strategische impact van kunstmatige intelligentie op het businessmodel, de concurrentiepositie en de bedrijfsvoering te overzien
  • De mogelijkheden en de risico’s van kunstmatige intelligentie voor de organisatie in te schatten en daar gerichte vragen over te stellen
  • Een oordeel te vormen over de effectiviteit van het leiderschap en de rol van de RvC/RvT met betrekking tot kunstmatige intelligentie

De belangrijkste informatie van deze Masterclass op een rij

Investering (losse masterclass)
De investering voor deelname aan deze Masterclass bedraagt € 3.450,-. Deze kosten zijn vrij van BTW en inclusief alle lesmateriaal, lunch, koffie/thee en parkeerkaarten.

Locatie
Voor deze Masterclass kiezen wij een centraal gelegen locatie in het land. De exacte bestemming wordt nader gecommuniceerd.

Groepsgrootte en voertaal
Omdat wij het belangrijk vinden dat er voldoende ruimte is voor Artificial Intelligence-vraagstukken die deelnemers inbrengen, hanteren wij voor de Masterclass Kunstmatige Intelligentie voor Commissarissen en Toezichthouders een maximale groepsgrootte van 16 deelnemers. Op deze manier kunnen wij een optimale interactie waarborgen. De voertaal van het programma is Nederlands.

In het programma komen de volgende onderwerpen aan de orde:
•    Wat is AI
•    Sense of urgency voor toezichthouders
•    Waardecreatie met data
•    Toepassingen van AI in verschillende sectoren en bedrijfsfuncties
•    Juridische grenzen aan AI
•    Governance van AI
•    Interventieopties voor de RvC/RvT

Programmaleiding is in handen van Dr. Willem Peter de Ridder. Hij is directeur Futures Studies en ondersteunt als strategieconsultant organisaties bij het verkennen van de toekomst en het formuleren van strategie op het gebied van digitale transformatie en toepassingen van kunstmatige intelligentie. In 2020 verscheen zijn boek 'Winnen met kunstmatige Intelligentie'.

Meer informatie over de andere docenten die aan deze module zijn verbonden volgt later.

De coördinatie wordt verzorgd door Marina de Bruijn en Leonie Giezeman (Program Coordinators).

De masterclass Kunstmatige Intelligentie voor Commissarissen en Toezichthouders zal op woensdag 13 november 2024 aanvangen met een diner en eindigt op vrijdag 15 november 2024 na de lunch.

In deze masterclass ligt de nadruk op de strategische impact van toepassingen van kunstmatige intelligentie/artificial intelligence (AI) en de implicaties voor het bestuur en het toezicht. Presentaties worden afgewisseld met discussies en andere werkvormen. Gedurende de keuzemodule worden de bouwstenen aangereikt waarmee u zich een oordeel kunt vormen over de strategische gevolgen van kunstmatige intelligentie/artificial intelligence voor de organisatie(s) waarop u toezicht houdt.

Het programma van deze masterclass is bedoeld voor commissarissen en toezichthouders in zowel de private als de semipublieke sector. Specifieke ervaring met ICT of digitalisering is geen vereiste.

Na afronding van de masterclass ontvangt u een deelnamecertificaat van het Erasmus Governance Institute (EGI), verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.  Leden van de NBA kunnen deze Masterclass toevoegen aan hun PE-portfolio.

Leonie Giezeman en Marina de Bruijn

Program Coordinators

E-mailadres
egi.com@ese.eur.nl
Telefoonnummer
010 - 408 23 88 / 010 - 408 26 81
Burgemeester Oudlaan 50 | Van der Goot Building, Kamer M5-08
3062 PA
Rotterdam

Meer lezen over Kunstmatige Intelligentie? Check onderstaande blogs!

AI: een sprong in het diepe of het missen van de boot

Twee mensen doen een duo-parachutesprong uit een vliegtuigje

Gedragsmatig aspect toezichthouder steeds belangrijker

Vergrootglas dat op het toetsenbord van een laptop ligt