Interactief hoorcollege - Hoe zit dat: staatsrecht en democratie in tijden van populisme en nationalisme?

maandag 11 nov 2019, 16:00 - 19:00
Lezing
Kamer
Polak 3-22
Campus Woudestein
Meld je aan Voeg toe aan agenda

De democratische rechtsstaat wordt uitgedaagd door populistische en nationalistische partijen. Zij zetten zich af tegen de ‘elite’, de tot nu toe dominante klassen van bestuurders, politici, rechters, wetenschappers en journalisten. Zij willen verandering van het staatsbestel. Allerlei bestaande instituties en instanties zouden ingrijpend aangepast of afgeschaft moeten worden.

Hoe moeten we aankijken tegen deze wens naar veranderingen? Is de rek uit het huidige bestel? Hoe kunnen we de burger meer invloed op het staatsbestel geven? Moet bestuur dichtbij de burger of juist centraler georganiseerd worden? Welke rol is weggelegd voor internationale organisaties, zoals de EU of de VN?

Tijdens het eerste deel van deze bijeenkomst worden actuele casussen besproken die geregeld aan de orde komen binnen het publieke debat en waarbij staatsrechtelijke zin en onzin naast elkaar worden gedebiteerd.

In het tweede deel wordt ingezoomd op de invloed die populistische partijen op de omgang met het nationale verleden proberen uit te oefenen. Wat zijn de effecten op historische beeldvorming en op democratische waarden? Welke rol spelen moderne media daarbij?

Sprekers

Prof.dr. Roel de Lange (afdeling Staatsrecht EUR), dr. Nick Efthymiou (afdeling Staatsrecht EUR) en prof.dr. Maria Grever(afdeling Geschiedenis EUR)

Voor wie is dit interactieve hoorcollege?

Studenten van Erasmus School of History, studenten van Culture and Communication, studenten van Erasmus School of Law en docenten in het voortgezet onderwijs.

Datum en locatie

Maandag  11 november van 16.00 tot 19.00 uur, met een lichte maaltijd tussendoor. Erasmus Universiteit Rotterdam (campus Woudestein) - Polak 3-22.