Promotie D.M. (Daniela) Jaramillo Dent

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo Erasmus School of History, Culture and Communication.

D.M. Jaramillo Dent verdedigt haar proefschrift op donderdag 15 December 2022, getiteld: ’Platformed Migrant Narratives: Mediated (self)representations of migration on social media‘.

Samenvatting:

Dit proefschrift onderzoekt de inhoud van sociale media en de creatiepraktijken van verschillende actoren in relatie tot migratieverhalen en migrantengroepen in de Verenigde Staten en Spanje. De analyse omvat makers van inhoud in het algemeen, politieke figuren, migrantenbeïnvloeders en migranten die online inhoud creëren. De prominente aanwezigheid van migratieverhalen wordt beschouwd als instrumenteel voor politieke, culturele, sociale en ideologische positionering en als een factor die kritieke gevolgen heeft voor het vermogen van ontvangende samenlevingen en diverse individuen om naast elkaar te bestaan. In dit geval zijn de platforms Instagram en TikTok van belang vanwege hun populariteit en zichtbaarheid en de (zelf)representatieve configuraties die ze mogelijk maken.

De bevindingen houden rekening met de empowerment en moed van vele immigranten die online content creëren om hun verhalen in de eerste persoon te vertellen. De profielen en ideologieën van deze makers zijn zeer divers en weerspiegelen het scala aan ervaringen waarmee migranten worden geconfronteerd. De culturele aspecten van de geanalyseerde inhoud zijn ook relevant, aangezien de makers hun nationale identiteit weerspiegelen terwijl ze zich aanpassen aan hun gastsamenleving. De studie onderzoekt hun subversieve en activistische praktijken binnen algoritmische systemen, evenals hun gerapporteerde ervaringen met moderatie en censuur. Dit onderzoek nodigt ook uit tot nadenken over de inhoud die er niet is en de immigranten die afzien van het creëren van inhoud in het licht van dominante voorstellingen van migratie die steeds meer discriminerend en hatelijk zijn.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.