Promotie R.A. (Rick) Everts

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo Erasmus School of History, Culture and Communication.

R.A. Everts verdedigt zijn proefschrift op vrijdag 17 februari 2023, getiteld: ’Making a Living in Live Music‘.

Samenvatting:

Hoewel het leven van popmuzikanten aantrekkelijk lijkt, wordt hun carrière gekenmerkt door lage kansen op succes en precaire werkomstandigheden. Bovendien hebben veranderingen in de recorded en livemuziekindustrieën de afgelopen twintig jaar een drastisch ander speelveld gecreëerd voor beginnende muzikanten. Twee reeksen innovaties waren in het bijzonder invloedrijk: om te beginnen openden consumentgerelateerde innovaties als gevolg van de komst van internet, zoals peer-to-peer delen en streaming, een vrijwel onbeperkte muziekbibliotheek voor het publiek, waardoor de noodzaak w om fysieke geluidsdragers zoals cd’s te kopen werd verminderd. Daarnaast kunnen muzikanten dankzij een reeks innovaties op het gebied van distributie veroorzaakt door nieuwe opname- en distributietechnologieën, zoals thuiscomputers en audio-opnamesoftware, hun muziek zelf produceren en distribueren zonder afhankelijk te zijn van tussenpersonen uit de muziekindustrieën. Als gevolg van deze innovaties kelderden de inkomsten uit opgenomen muziek wereldwijd en werd livemuziek een steeds belangrijkere bron van inkomsten voor muzikanten. Bovendien verminderde door deze transformaties de economische macht van traditionele tussenpersonen in de muziekindustrieën, en werden ondernemers- en doe-het-zelfbedrijfsmodellen (entrepreneurial and DIY business models) de dominante benadering voor nieuwe aspirant-muzikanten. Hierdoor moesten ze nieuwe taken uitvoeren om onder deze nieuwe omstandigheden in hun levensonderhoud te voorzien. Om te begrijpen hoe beginnende muzikanten omgaan met deze omstandigheden van lage kansen, precaire werkomstandigheden en veranderingen in de recorded en livemuziekindustrieën, onderzoek ik in dit proefschrift hoe beginnende popmuzikanten een carrière opbouwen in de veranderende Nederlandse popmuziekindustrieën. Om deze vraag te beantwoorden, richt ik me in dit proefschrift op drie subthema’s: 1) de carrières van beginnende popmuzikanten, 2) de rol van popmuziekonderwijs in hun carrières, en 3) hun carrières in de livemuziek. Voor elk van deze thema’s heb ik een empirisch onderzoek uitgevoerd.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.