Studio Erasmus

Talkshow
two guests on stage being interviewed at studio erasmus
woensdag 8 feb 2023, 20:15 - 21:45
Type
Gesproken taal
Nederlands

Theater Rotterdam, Schouwburg

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
guest on stage being interviewed at studio erasmus
Arie Kers

Studio Erasmus is de talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op woensdag 8 februari 2023 zijn we er weer met een nieuwe editie! Met op het programma onder meer Rick Bosman over hoe bedrijven zich los kunnen maken van de fossiele industrie.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Met deze editie op het programma:

• Kunnen bedrijven loskomen van de fossiele industrie? Rick Bosman schreef er zijn proefschrift over en is een van de initiatiefnemers ABP fossielvrij. Zorgt het doorknippen van banden met de oliemaatschappijen wel voor een schonere wereld?
  • Waarom is iedereen ineens allergisch? – Gluten, lactose, ei, pinda, pollen: steeds meer mensen lijken een allergie te hebben. Maar ís dat ook echt een allergie? En hoe kom je ervan af? Kinderarts en allergoloog Laura Sonneveld legt uit.

• De Echte Rotterdammer komt van buiten – Paul van de Laar (hoogleraar stadsgeschiedenis) en Peter Scholten (hoogleraar migratie- en diversiteitsbeleid) over hun nieuwe boek. Sinds er in 1270 een dam in de Rotte werd gelegd, kent de stad een constante: Rotterdammers komen overal en nergens vandaan. Dat besef, stellen de auteurs, zou moeten leiden tot een radicaal andere blik op de stad, haar problemen en het (falende) diversiteitsbeleid.

• Burgerparticipatie, medezeggenschap en sinds kort ook stadsluisteren. Steeds vaker vraagt de gemeente Rotterdam haar inwoners mee te denken over complexe maatschappelijke vraagstukken en zich in te zetten voor hun wijk. Maar hoe zou de gemeente zelf moeten veranderen om burgers meer zeggenschap te geven? Minicollege door Emiel Rijshouwer.

• Met livemuziek van de Lola Cedès.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.

Datum: woensdag 8 februari 2023
Tijd: 20:15-21:45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20:00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam, Schouwburg
Moderatie: Geert Maarse