Studio Erasmus met Pauwke Berkers en Julian Schaap

Het Facebook event Voeg toe aan agenda
Studio Erasmus juni

Prinsjesdag, metalvrouwen en leugendetectie in Studio Erasmus

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Op dinsdag 18 september o.a. Sandra Phlippen over de effectiviteit van de nieuwe rijksbegroting.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 18 september 2018 in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

• Wordt ons geld goed besteed? – Het is de derde dinsdag van september, dus ontleden we samen met econoom Sandra Phlippen de nieuwe rijksbegroting. Worden de uitdagingen waar Nederland voor staat met deze financiële keuzes effectief geadresseerd?
  • Het einde van de leugen? – Psycholoog Sophie van der Zee (voorheen Cambridge University) ontwikkelde een baanbrekende nieuwe methode om leugens op te sporen. Haar beweging detecterende body suit laat de bestaande leugendetector – die al sinds de jaren twintig gebruikt wordt – ver achter zich qua betrouwbaarheid.
  • Vrouwen met gitaren – Waarom het zo lastig is om het als vrouw te maken in de mannenwereld van de metalmuziek (en hoe dat anders moet). Met cultuursociologen Julian Schaap en Pauwke Berkers, auteurs van ‘Gender Inequality in Metal Production’ (2018).
  • Socioloog Godfried Engbersen, auteur van het spraakmakende WRR-rapport ‘De nieuwe verscheidenheid’ geeft het stadscollege. Wat betekent de nieuwe diversiteit in Nederland voor de economische groei van Zuid-Holland of de cohesie in de Rotterdamse wijken?

En natuurlijk livemuziek van het Elsman/Kluwer Kwartet: jazz gespeeld door studenten van de Erasmus Universiteit en Codarts University of the Arts.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam.
Presentatie: Geert Maarse