Summer School ‘De juiste weg naar inclusie en diversiteit via de muziek van West Side Story'

Erasmus University van bovenaf
donderdag 26 aug 2021, 09:00 - zaterdag 28 aug 2021, 17:00
Gesproken taal
Ticket informatie

Full programme

Voeg toe aan agenda
Erasmus University van bovenaf

Van 26 augustus tot 28 augustus 2021 wordt op de campus een gratis multidisciplinaire summer school georganiseerd door Dr. Emese von Bóné (ESL) en Paul van de Laar (ESHCC). Deze Summer School staat in het teken van inclusie en diversiteit in Rotterdam in het licht van de muziek van de film West Side Story. Het programma is vooral interessant voor ESL-, ESHCC-, ESE- en ESPhil-studenten en zal aangeboden worden in het Engels.

Bekijk het programma en solliciteer om van deze multidisciplinaire Summer School een succes te maken. Muziek maakt studeren op de EUR-campus leuk. Kom alvast in de sfeer van de Summer School door deze video te bekijken ♫♪♪

Neem contact op met Emese von Bóné of Paul van de Laar om je aan te melden.

Over het thema

Verhalen uit het verleden spelen een belangrijke rol in de manier waarop steden worden waargenomen. Havensteden als Rotterdam zijn altijd al culturele overdrachtsplaatsen geweest en zijn getuige van een continue stroom van een grote verscheidenheid aan migranten. De afgelopen jaren laten een toenemende diversiteit zien in etnische en religieuze groepen, maar ook in de sociaaleconomische status van inwoners met een migratieachtergrond. Rotterdam herbergt zoveel ‘minderheidsmigranten’ dat het nu als een superdiverse stad wordt beschouwd. Dit superdiverse Rotterdam wordt op de proef gesteld om te laten zien hoe je een inclusieve stad kunt worden. Voor Paul van de Laar, hoogleraar geschiedenis aan ESHCC, is de uitdaging om het Rotterdamse migratieverhaal uit het verleden te koppelen aan een inclusief verhaal van de hedendaagse stad. Hoe is dit doel te bereiken? Onderzoek heeft aangetoond dat muzikale betrokkenheid een positieve invloed heeft op sociale inclusie. Dit staat centraal in de Summer School.

Opzet

Summer school is opgezet vanuit ervaringen van Mr. Dr. Emese von Bóné (Erasmus School of Law) met Recht en Opera/Musical. Samen met Professor Paul van de Laar (ESHCC) zullen de diverse aspecten van diversiteit getoond worden. Door de combinatie Opera/Musical en Recht komen dillema’s aan bod die te maken hebben met gelijkheid en diversiteit gebaseerd op een performance met de film West Side Story als voorbeeld, waarin het gaat om diversiteit en inclusie maar waarin ook de sociale kwestie aan de orde komt en de economische omstandigheden. Tegenstellingen in de stad worden verbeeld in de kloof die diversiteit teweegbrengt. Als vanouds een thema dat in kunst en cultuur aan bod komt. De film West Side Story werd in 1961 in filmtheaters getoond. De film is gebaseerd op het toneelstuk van Arthur Laurents met de muziek van Leonard Bernstein. The West Side Story is gebaseerd op Romeo and Juliet van Shakespeare en Bellini’s Opera I Capuleti e I Montecchi (1830):

“West Side Story” portrays some of the problems our nation faces due to disparities in school funding, lack of equal educational and employment opportunities, and our willingness to turn our backs on countless children and their parents, most of whom are doing their best to make it with limited resources”.

Voor wie

De Summer school is multidisciplinair en gratis toegankelijk. Deelname staat in principe open voor alle studenten (niet alleen van de EUR, maar die hebben wel voorrang). Workshops worden georganiseerd, studenten zullen een eigen narrative schrijven op het thema van de West Side Story, excursies naar het Wereldmuseum/Maritiem Museum in Rotterdam, citytour (met fiets of te voet) en social events. Aanmelding: Bij voorkeur kunnen zich studenten aanmelden van Bachelor 3/Master. Graag een korte motivatie sturen (met je naam, e-mailadres, telefoonnummer, studiejaar en faculteit en waarom je mee wilt doen): naar vonbone@law.eur.nl en vandelaar@eshcc.eur.nl. Er zal een selectie van 25 studenten worden gemaakt die mogen deelnemen aan de Summer School.