Symposium - Scheepsbouw van verleden naar toekomst (1900-2050)

Onderzoeker
Judith Siegel, PhD-kandidaat, doet onderzoek naar de Nederlandse scheepsbouwindustrie tussen 1870 en 1983. Lees meer over haar promotieonderzoek
vrijdag 9 dec 2022, 13:00 - 17:30
Symposium
Gesproken taal

MARIN, Haagsteeg 2, 6708 PM, Wageningen

Ik wil me aanmelden Voeg toe aan agenda
Vrachtschip in haven

Nederland kent een rijke historie op het gebied van scheepsbouw. MARIN, Maritiem Museum Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam organiseren op vrijdag 9 december bij MARIN in Wageningen, een symposium over de veelzijdige ontwikkeling van de Nederlandse scheepsbouw van 1900 tot 2050. Eén van de sprekers is Judith Siegel, PhD-kandidaat aan Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).

Ooit werden schepen gebouwd naar het oog van de meester. In Nederland behield de scheepsbouw lang een ambachtelijk karakter, maar door de ontwikkeling van de techniek kwam in de 20e eeuw steeds meer behoefte aan theoretische kennis. Het Nederlandsch Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP), tegenwoordig Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN), voorzag en voorziet nog steeds in die behoefte.

Tijdens het symposium staat het krachtenveld tussen kennis, experiment en daadwerkelijk bouwen centraal. Daarbij wordt ingegaan op hoe bouwers en denkers elkaar in de loop van de geschiedenis (en in de toekomst) vinden. Tot slot kunnen deelnemers een begeleid bezoek brengen aan de testfaciliteiten van MARIN.

Programma

De bijeenkomst vindt plaats onder auspiciën van MARIN in samenwerking met het Rotterdam Centre for Modern Maritime History van Erasmus Universiteit en Maritiem Museum Rotterdam.

13:00 - 14:00Ontvangst met een lunch met eenvoudige broodjes
14:00 - 14:10WelkomDoor MARIN-directeur Bas Buchner
14:10 - 14:30Het (nu ontsloten) MARIN archief als bron voor onderzoek naar de geschiedenis van de Nederlandse scheepsbouwDoor Gerbrand Moeyes
14:35 - 15:05Een wetenschappelijk en technisch labyrint, 1900-1936

Hoe de scheepsbouwindustrie een weg zoekt door een wirwar van opkomende kennisorganisaties.

Door Judith Siegel (onderzoeker bij het Rotterdam Centre for Modern Maritime History of Erasmus University and Maritime Museum Rotterdam)

15:10 - 15:40Voorbij de horizon: werken aan een schone en veilige maritieme toekomstDoor Bas Buchner (algemeen directeur Maritiem Research Instituut Nederland en voorzitter van de Innovation Council van NML / Nederland Maritiem Land)
15:45 - 16:45Rondleiding door de testfaciliteiten van MARIN
16:45 - 17:30Borrel

U kunt zich voor dit symposium opgeven via dit formulier.

Wij verwelkomen u graag op 9 december!