UITVERKOCHT Sara Ahmed | Complaint as Diversity Work

Complaint as Diversity Work
donderdag 14 mrt 2019, 15:30 - 17:00
Meld je aan! Voeg toe aan agenda
SG Erasmus: do not re-use

Een lezing van feministische schrijver en wetenschapper Sara Ahmed over hoe macht wordt ervaren en bevochten in het dagelijkse leven, binnen instituties en in de academische wereld. Hoe kan een universiteit worden getransformeerd tot een meer open en inclusieve ruimte? Welke rol spelen klachten binnen dit proces? En wie wordt er gehoord?

Haar lezing is gebaseerd op interviews met medewerkers en studenten die binnen universiteiten misbruik van macht aan de kaak stellen, seksuele en raciale intimidatie ervaren of oneerlijk, onrechtvaardig of ongelijkwaardige werkomstandigheden aankaarten. Sara Ahmed beschouwt deze ‘klachten’ als een vorm van ‘diversiteitswerk’: de inspanning die moet worden geleverd om een onderdeel te kunnen zijn van het instituut. Een klacht indienen vereist dat je een institutionele ‘monteur’ wordt: je moet er achter komen hoe je een klacht door het systeem heen krijgt. Het is door deze moeilijkheid met procedures dat deze klachten verworden tot klachten over het systeem zelf. In haar lezing onderzoekt Ahmed wat het betekent dat klachten plaatsvinden ‘achter gesloten deuren’ en laat zij zien hoe vaak deuren gesloten zijn, zelfs als ze open lijken.

Sara Ahmed is als feministische schrijver en onafhankelijke wetenschapper werkzaam op het gebied van feministische, queer en raciale studies. Haar onderzoek richt zich op hoe lichamen en werelden vorm aannemen en hoe macht wordt veilig gesteld en uitgedaagd in zowel dagelijkse omstandigheden als in institutionele culturen. Tot eind 2016 was zij hoogleraar Race and Cultural Studies aan Goldsmiths University London, een aanstelling waarvan zij uit protest ontslag nam voor het nalatige aanpakken van problemen rondom seksuele intimidatie. Ze is auteur heeft meerdere boeken zoals Living a Feminist Life (2017) en On Being Included: On Racism and Diversity in Institutional Life (2012) en een van de meest spraakmakende hedendaagse denkers.

Datum: Do 14 maart 2019
Tijd: Inloop: 15.00
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein
Moderatie: prof. Willem Schinkel

Ticket informatie
Toegang
: gratis

Georganiseerd door Studium Generale, i.s.m. Erasmus Institute for Public Knowledge

Boekhandel WALTER (Arnhem) is voor- en achteraf aanwezig met een selectie van Ahmed's werk.