Visual Legacies: Colonial Photographic Archives and the Self

Onderzoekers Sandra Manickam, Lise Zurné en Charlotte Bruns van de Erasmus School of History, Culture and Communication organiseren op woensdag 12 november 2025 het symposium ‘Visual Legacies: Colonial Photographic Archives and the Self’ in het Erasmus Education Lab (Polakgebouw). Het evenement wordt gefinancierd door de ERMeCHS onderzoeksclusters VISUAL and GFCP.

Datum
woensdag 12 nov 2025, 15:00 - 17:00
Type
Symposium
Gesproken taal
Engels
Ruimte
Education Lab
Gebouw
Polak Building
Voeg toe aan agenda

Dit symposium is gewijd aan het onderzoeken van de raakvlakken tussen koloniale archieffotografie en hedendaagse identiteitsvorming, met een focus op postkoloniale en diasporische contexten. Door te onderzoeken hoe visueel materiaal uit het koloniale tijdperk het begrip van het zelf en de ander in postkoloniale en diasporische contexten blijft beïnvloeden, behandelt het evenement zowel historische als hedendaagse fotografie niet alleen als een verslag, maar ook als een middel voor herinnering, onderhandeling en terugwinning.

Meld je hier aan

Hoe visuele cultuur identiteit vormt

De eerste presentatie door Dzifa Peters is gebaseerd op een project dat onderzoekt hoe visuele cultuur, met name fotografie, identiteit vormt in relatie tot postkoloniale omstandigheden, migratie en interculturele polariteiten, met een focus op identiteiten in West-Afrika en zijn diaspora, met name Ghana.

De vrouwelijke figuur in Zuidoost-Azië en de moslimwereld

De tweede presentatie door Nurul Huda Rashid richt zich op de representatie van de vrouwelijke figuur in Zuidoost-Azië en de moslimwereld. Door gebruik te maken van beelden uit koloniale archieven en zoekmachines, wordt annotatie als pedagogisch middel ingezet om de manier waarop we naar archiefbeelden en algoritmische beelden kijken te herconfigureren. Aangezien beide sprekers wetenschappelijk en artistiek onderzoek combineren in hun werk, benadrukt het evenement ook het potentieel van het combineren van wetenschappelijke analyse en artistieke interventie om kritisch om te gaan met en verandering te brengen in het visuele erfgoed dat we hebben geërfd.

Na de twee presentaties volgt een paneldiscussie, waarbij de twee sprekers worden vergezeld door Sandra Manickam, Lise Zurné en Charlotte Bruns.

Aansluitend is er een borrel in het Erasmus Paviljoen.

Nurul Hunda Rashid, Mandi Bunga, membadan_mengatur (2024)
Nurul Hunda Rashid, Mandi Bunga, membadan_mengatur (2024)

About Nurul Huda Rashid

Nurul Huda Rashid is onderzoeker en beeldend kunstenaar. Haar onderzoek richt zich op de algoritmische verspreiding van afbeeldingen van moslimvrouwen op wereldwijde zoekmachines. Door perspectieven uit visuele en archiefmethoden te combineren met feministische en dekoloniale theorieën, activeert Nurul annotatie als pedagogiek. Dit komt tot uiting in fotografische werken als Editing Hijab/Her (2016) en unknown woman/perempuan kami (2021), en in lezing-performances als Women in War (2016-heden) en Nodes (2022). Haar recente werk membadan/mengatur (2024) bouwt voort op annotatie als pedagogiek door middel van nieuwe verhalen en batik als benaderingen om koloniale tijd te buigen. Nurul is momenteel postdoctoraal onderzoeker en docent aan de Universiteit Leiden.

Dzifa Peters, You and We (2014)
Dzifa Peters, You and We (2014)

About Dzifa Peters

Dzifa Peters is een Duits-Ghanese beeldend kunstenaar en onderzoeker. Ze heeft een doctoraat in cultuurwetenschappen behaald aan de Universidade Católica Portuguesa (Lissabon) en de Justus-Liebig Universität (Giessen). Ze is junioronderzoeker bij het Onderzoekscentrum voor Communicatie en Cultuur (CECC) in Lissabon en onderzoeker bij het Postdoc-Fellowship Program Integral Human Development (DHI) aan de Universidade Católica Portuguesa. Haar onderzoeksgebieden omvatten postkoloniale en dekoloniale studies, migratiestudies, geheugenstudies, performativiteitsstudies en visuele cultuurstudies. Ze neemt ook kunstgebaseerd onderzoek op in haar wetenschappelijk werk door gebruik te maken van hybride methoden waarbij haar artistieke praktijk deel uitmaakt van kennisproductie en wetenschappelijke inspanningen.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen