16 Oct. | Dag van de vakdidactiek geschiedenis

Geen onderwijs zonder evaluaties van de vorderingen van leerlingen. Maar welk soort evaluatie helpt leerlingen echt verder? Aan welke voorwaarden moet voldaan zijn? En waarop moet een geschiedenisevaluatie inzetten?

Op vrijdag 16 oktober organiseert het Netwerk Vakdidactiek Geschiedenis een studiedag over het thema "evaluatie". De tijd dat geschiedenisleraren alleen testten of de leerlingen goed konden memoriseren ligt ver achter ons. De nadruk ligt nu meer op historisch denken. Maar hoe vertaal je dat naar een evaluatie? Hoe ga je om met de taaldrempels die bij opdrachten en vragen kunnen opduiken? Hoe kan je ICT inzetten?

Deze en andere vragen zullen aan bod komen op deze studiedag. Een ideale gelegenheid om inspiratie op te doen voor de eigen lespraktijk.

Deze studiedag kost 50 euro en vind plaats in 'Het Pand' te Gent. Inschrijven kan via http://www.flw.ugent.be/geschiedenisdag. Een overzicht van het programma is eveneens te vinden op deze site.

Het Netwerk Vakdidactiek Geschiedenis bestaat uit de partnerinstellingen van het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen van de Associatie Universiteit Gent (ENW AUGent). Het Netwerk werkt tevens samen met het Center for Historical Culture.