8e Nationale Geschiedenisonderwijscongres: “Oorlog en Europa: Conflict en Vrede in het Geschiedenisonderwijs”

15 maart 2024, Huis Doorn en Koningshof Doorn, Doorn

Op vrijdag 15 maart 2024 organiseren VGN, de Vereniging van docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland, en de afdeling geschiedenis van de Erasmus School of History, Culture & Communication (EUR), het 8e Nationale Geschiedenisonderwijscongres. Dit congres staat in het teken van het thema “Oorlog en Europa: Conflict en Vrede in het Geschiedenisonderwijs”.

Met de oorlog in Oekraïne en de ontwikkelingen in het Midden-Oosten is het thema ‘oorlog’ helaas weer hoogst actueel. Het nodigt uit te reflecteren op hoe oorlog en conflict in het geschiedenisonderwijs behandeld worden, of behandeld zouden moeten worden. In het onderwijs zijn oorlogen cruciale momenten van discontinuïteit, die een verklaring kunnen bieden voor veel politieke en sociale ontwikkelingen. De interesse van leerlingen richt zich echter vaak op het conflict zelf. Het is dan ook de vraag hoe we de bredere betekenis en impact van oorlogen kunnen doceren, maar ook wat de rol is van vredesprocessen en structurele en incidentele pogingen om vrede te bewaren.

Op het congres zullen deze vragen centraal worden gesteld in lezingen en workshops. Er wordt andere gekeken naar de rol van geweld en oorlog in de Nederlandse geschiedenis, de problematiek van het onderwijzen van recente conflicten, de mogelijkheden en grenzen van het geschiedenisonderwijs als middel voor vrede en verzoening, en de didactische uitdagingen van het werken met bronnen en verhalen over oorlog en conflict.

Je bent van harte uitgenodigd om deel te nemen aan dit congres. Het congres vindt plaats op vrijdag 15 maart in Huis Doorn en Koningshof Doorn in Doorn!