Arne van Lienden wint Best Paper Award

Portrait picture of Arne van Lienden

Op 8 december ontving EHSCC-promovendus en docent Arne van Lienden de Best Paper Award van Emerging Scholar tijdens de ECREA-conferentie "Transnational Families and Media Practices: methods, ethics, and critical approaches", georganiseerd door de afdeling Media en Communicatie van de Erasmus Universiteit samen met ECREA's International and Intercultural Communication section, en Diaspora, Migration and the Media section.

De prijs, die wordt ondersteund door uitgever SAGE, werd uitgereikt voor de paper "From studio to screen: production processes in Polish televised football and discursive (re)constructions of race/ethnicity". Dit artikel is geschreven als onderdeel van Arne's promotieproject, dat wordt begeleid door Jacco van Sterkenburg en Melodine Sommier.

Van donderdag 7 december tot zaterdag 9 december kwam een grote internationale groep wetenschappers bijeen in Rotterdam voor de ECREA-conferentie "Transnational Families and Media Practices: methods, ethics, and critical approaches". Onder hen was een groep wetenschappers verbonden aan de ESHCC. Het lokale organisatieteam bestond uit ESHCC-medewerkers David Ongenaert, Isabel Awad Cherit, Amanda Paz Alencar en Jacco van Sterkenburg, en tijdens de conferentie waren er keynotes en presentaties van meerdere onderzoekers die verbonden zijn aan het ESHCC.

ECREA conference Arne van Lienden

Als onderdeel van de conferentie werd een Best Paper Award sessie gehouden, waarin Koen Leurs en Phillip Seuferling werden onderscheiden in de categorie van gevestigde wetenschappers. Arne van Lienden ontving de Emerging Scholar Best Paper Award voor een paper dat hij samen met Melodine Sommier, Radoslaw Kossakowski en Jacco van Sterkenburg heeft geschreven. Het paper richt zich op het productieproces van televisievoetbal in Polen en hoe deze productieprocessen en werkroutines samenhangen met de (re)productie van discoursen rondom ras/etniciteit. Voor dit paper heeft Arne interviews gehouden met Poolse voetbalmediaprofessionals en observaties gedaan bij verschillende Poolse voetbalmediaorganisaties.

De paper maakte deel uit van het onlangs afgeronde Vidi-project Hoe racistisch is televisievoetbal en reageert het publiek? (2018-2023) onder leiding van Jacco van Sterkenburg. Op de conferentie werd een panel gehouden met enkele van de belangrijkste onderzoekers die deel uitmaakten van het project: Carmen Longas Luque, Melodine Sommier (Universiteit van Jyväskylä), Arne van Lienden en Jacco van Sterkenburg.

Onderzoeker