Boek Onontkoombaar verleden van Maria Grever: thema's uit het verleden over het heden

Boekkaft van Onontkoombaar verleden geschreven door Maria Grever
Onontkoombaar verleden: Reflecties op een veranderende historische cultuur

De beeldenstorm in de Black-lives-matter beweging illustreert de voortdurend veranderende betekenis van het verleden. Hoewel mensen en gebeurtenissen vaak in de vergetelheid raken, kunnen herinneringen onverwachts opspelen. Het verleden is onontkoombaar. Maar steeds is er een ander verstaan in het heden, steunend op overgeleverde tradities en historische sporen. Niemand kan zich hiervan losscheuren of erboven staan, wel kunnen ze aangepast worden. De weerstand tegen deze herinterpretaties is echter groot.

In de media

Naar aanleiding van haar boek is Maria Grever geïnterviewd over de nationale geschiedenis door het NRC, lees het artikel hier.

Beluister ook het interview met Maria Grever op NPO Radio 1 bij Nieuwsweekend: Hoe de geschiedenis ons tot vervelens toe blijft inhalen

Over het boek

In het boek Onontkoombaar verleden bespreekt Maria Grever deze fascinerende geschiedfilosofische thematiek aan de hand van de aantrekkingskracht van monumenten, standbeelden, tradities en herdenkingsrituelen, de zoektocht naar voorvaders in de geschiedschrijving, het fenomeen van Trumps alternatieve feiten, en het belang van afstand en ethische bezinning voor historisch inzicht. Bekijk het boek Onontkoombaar verleden digitaal.

Het eerste exemplaar wordt aangeboden aan em. prof. Siep Stuurman.

Maria Grever is emeritus hoogleraar Historische Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op 26 juni vindt er een boekpresentatie plaats, via een webinar.

Informatie over het boek bij Maria Grever via grever@eshcc.eur.nl.