Carl Nightingale en Manon Parry keynote-sprekers Historicidagen 2021

Portretten van Carl Nightingale en Manon Parry

De eerste twee keynote-sprekers van de Historicidagen 2021 zijn bekend: Carl Nightingale en Manon Parry! Nightingale is hoogleraar op het snijpunt van stads- en wereldgeschiedenis aan de Universiteit van Buffalo. Hij is vooral bekend door zijn boek ‘Segregation. A Global History of Divided Cities’, dat in 2012 de Jerry Bentley-prijs voor wereldgeschiedenis kreeg. Zijn onderzoek richt zich op de geschiedenis van rassensegregatie in steden van de Oudheid tot het heden. Parry is bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In haar onderzoek houdt zij zich bezig met medische geschiedenis, met bijzondere interesse voor de representaties van ziekte en gezondheid in tentoonstellingen en musea. Parry begeeft zich hiermee op het snijpunt van geschiedenis en erfgoedstudies.

Carl Nightingale: ‘‘Historians’ growing determination to write history beyond borders is especially important to my own field of urban history. Researchers on cities are naturally drawn by centripetal forces into the delicious minutiae of urban history, and that has been of great benefit to us all. Yet historians of cities have an equal and opposite responsibility, to tell us how it was that such relatively small and turbulent spaces made the largest and longest realms of human action, habitat, and impact possible. As we contemplate existential crises such as the fragility of democracy, Covid-19, and atmospheric overheating, we need guidance, among other things, from a truly global urban history.’

Manon Parry: ‘The Covid-19 pandemic has made the history of medicine a hot topic. Suddenly the media, policy makers, and researchers across a range of disciplines are interested in what historians can say about the lessons of the past. But the field has always had a lot to offer, on a wide range of issues, such as sexuality and reproduction, disability politics, or racial science, as well as changing trends and traditions in psychiatric care or global health.’

Historicidagen 2021
De Historicidagen 2021 vinden van 26 tot en met 28 augustus 2021 plaats en worden georganiseerd door het KNHG en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het thema Grenzeloze Geschiedenis weerspiegelt de wijze waarop geschiedenis in Rotterdam wordt aangepakt: interdisciplinair, transnationaal en wars van denken in traditionele tijdsperiodes en andere klassieke ‘hokjes’.

Het doel van de Historicidagen is het verbinden van allen die beroepsmatig met het verleden bezig zijn: docenten, studenten, medewerkers van archieven, musea en andere erfgoedinstellingen, zelfstandig ondernemers, onderzoekers en andere (kunst)historische professionals.

Meer informatie over de Historicidagen 2021.