Controverse rondom rock-‘n-roll idolen: Simone Driessen geeft uitleg in de media

Rock concert

Afgelopen week gaf de Duitse band Rammstein twee concerten in Nederland. Daar ging vooraf flink wat tumult aan vooraf, gezien de controverse rondom de zanger van de band. Hij wordt beschuldigd van seksueel misbruik van jonge vrouwelijke fans backstage. Simone Driessen, mediawetenschapper aan ESHCC, is in verschillende media aan het woord over dit onderwerp: past de uitdrukking 'sex, drugs and rock and roll nog in deze tijd?

Er zijn duizenden fans die hun kaartje hebben verkocht en Rammstein cancelen. Maar er zijn ook fans die er alles aan doen om backstage te gaan. Of fans die het niet zoveel kan schelen en zeggen: 'onschuldig tot het tegendeel in de rechtbank is bewezen'. Blijkbaar hebben artiesten een grote aantrekkingskracht op fans.

Portrait picture of Simone Driessen
Dr. Simone Driessen

Sinds #metoo is de kijk op het losbandige leven van artiesten achter de schermen flink veranderd. Fans komen sneller in opstand of laten van zich horen wanneer er iets tegen hun wil in gebeurt. Zo hebben we dat bijvoorbeeld in de Nederlandse media meegemaakt met de misstanden rondom The Voice of Holland.

Simone doet al enkele jaren onderzoek naar fangedrag en cancelcultuur. De afgelopen week gaf ze uitleg in de Volkskrant, Algemeen Dagblad en Dagblad van het Noorden over de controverse rondom Rammstein en hoe mensen daarmee omgaan.

Onderzoeker