De populariteit van muziektoerisme
NWO schreef een artikel over Leonieke Bolderman's onderzoek

Current facets (Pre-Master)

De groeiende populariteit van muziektoerisme

Portrait Leonieke Bolderman (Square)

Muziektoerisme wordt steeds populairder. Maar waar zijn deze toeristen naar opzoek? En op welke manier leidt muziek tot toerisme? Leonieke Bolderman, PhD-kandidaat bij ESHCC, onderzocht 'muzikale topofilie': de liefde voor een plek waar je dichterbij de ongrijpbare aard van muziek lijkt te komen. NWO wijdde een artikel aan haar onderzoek genaamd Musical topophilia. A critical analysis of contemporary music tourism. Bolderman verdedigt haar onderzoek op donderdag 22 maart .

Toerisme versus muziek

Bolderman sprak voor haar onderzoek met tientallen toeristen, VVV-medewerkers en reisleiders, schrijft NWO. Zij stelde hen niet alleen vragen over hun toeristische bezoekjes, maar ondervroeg hen ook over 'vakantiemuziek' - muziek die verzameld werd in Spotify en meegenomen werd op reis.

Zoutelande als voorbeeld

Het artikel van NWO noemt Zoutelande, de huidige hit van de Nederlandse band Bløf, als voorbeeld. Het VVV-kantoor van Zeeland maakt dankbaar gebruik van dit lied, waarin de sfeer van Zeeland wordt beschreven en luisteraars op die manier worden aangemoedigd om een kijkje te komen nemen in het kustplaatsje Zoutelande. Dit ondanks het feit dat het lied slechts een Nederlandse cover is van een Duitse hit, die Frankfurt a/d Oder beschrijft. 

Bolderman stelt dat dit voorbeeld aantoont 'dat muziek heel kernachtig en pakkend een lokale identiteit vorm kan geven, waardoor muziek en plaats met elkaar vervlochten raken. Bepaalde muziek kan aanvoelen alsof het onlosmakelijk verbonden is met specifieke plekken, terwijl dat verband door ons als luisteraars en fans voortdurend actief gelegd wordt, geholpen door tekst en beeld, en binnen een bepaalde socio-culturele context. Dat proces, dat is wat muziektoerisme zo interessant maakt.'

Meer informatie

Lees het volledige artikel van NWO op hun website