De zaak Johnny Depp: leer eerst beide kanten van het verhaal kennen voordat je een oordeel velt

Sanders Building
Fanjianhua via Freepik

Hollywood sterren Johnny Depp en Amber Heard staan tegenover elkaar in de rechtbank. Ze beschuldigen elkaar van mishandeling en dat is allemaal live te volgen. Terwijl het publiek al een mening kan vormen, gaat de zaak nog even door voordat de rechtbank een uitspraak doet. Dr. Simone Driessen (Erasmus School of History, Culture and Communication) geeft hier een reactie op in de NOS-podcast Lekker Kort.

De rechtszaak tussen de twee voormalig geliefden is via allerlei livestreams te bekijken en dat is best bijzonder, vindt Simone Driessen. “Je krijgt zo echt een kijkje in de keuken bij twee beroemdheden die in gevecht zijn met elkaar.”

Terwijl de zaak nog even doorgaat, hebben veel mensen online hun oordeel al klaar. Zo is er een petitie om Amber Heard uit de film Aquamen 2 te halen, met al twee miljoen handtekeningen, en is er een hashtag die massaal gebruikt wordt: #JusticeforJohnny.

Dit is volgens Simone het gevolg van een situatie waarin het oordeel niet alleen aan de rechter is. Het publiek doet door alle openheid ook mee en velt haar eigen oordeel. “Het lijkt me een bevestiging van: let op, wees kritisch. Er zijn twee kanten van dit verhaal. We moeten ze allebei eerst leren kennen voordat we daar uitspraken over kunnen doen”, benadrukt Simone.

Luister de volledige podcast hier.

Simone Driessen is laatst ook door NU.nl en Rijnmond geïnterviewd over de uitspraken van Johan Derksen.