Delia Dumitrica geïnterviewd door NEMO Kennislink over het idee van de metaverse

Misschien heb je wel eens gehoord van de 'metaverse' die eind 2021 door Mark Zuckerberg werd geïntroduceerd. Mark Zuckerberg beschrijft dit als een driedimensionale ruimte waarin we samen komen, werken en plezier hebben. Delia Dumitrica, universitair hoofddocent Cultuur en Communicatie bij ESHCC, werd door NEMO Kennislink geïnterviewd om haar ideeën over de metaverse te delen.

"Een digitale wereld kan mogelijkheden creëren die er in de echte wereld niet zijn. Denk aan mensen met een beperking, die bijvoorbeeld moeilijk de deur uitgaan of mentale problemen hebben."

De behoefte aan de metaverse

Delia Dumitrica gelooft dat er een aantrekkelijke belofte schuilt in het idee van een meer 'lichamelijke' ervaring in een virtuele wereld en digitale communicatie. Binnen haar eigen omgeving, de academische wereld, zag ze echter wel dat haar studenten blij waren om na de covid lockdowns weer naar de campus te gaan. "Ik merk ontzettende blijdschap van de studenten om elkaar weer in het écht te ontmoeten, en niet digitaal", zegt ze.

Is de metaverse iets wat we echt willen en nodig hebben? Delia legt uit hoe bedrijven ons meestal doen geloven dat we ergens behoefte aan hebben. "Hetzelfde is gebeurd met sociale media", zegt ze. "Bedrijven zorgen voor een hype, die leiden tot behoeften waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden."

Dit betekent echter niet dat mensen niet terecht enthousiast kunnen zijn. "Een digitale wereld kan mogelijkheden creëren die er in de echte wereld niet zijn", legt Delia uit. "Denk aan mensen met een beperking, die bijvoorbeeld moeilijk de deur uitgaan of mentale problemen hebben. Aan de andere kant zijn er ook mensen die er juist niet van kunnen profiteren, bijvoorbeeld simpelweg omdat ze niet het geld hebben voor een VR-bril."

Naast Delia werden ook Wijnand IJsselsteijn (TU Eindhoven) en Hans Berend (Vrije Universiteit Amsterdam) geïnterviewd voor het artikel van NEMO Kennislink. Lees het hele artikel hier.

Onderzoeker