Diversificatie van het curriculum: hoe staat het met de diversiteit van cursusliteratuur?

Silhouette diverse people
Gerd Altmann from Pixabay

Ter ondersteuning van de inspanningen om het curriculum diverser te maken heeft de Universiteitsbibliotheek (UB) een scan gemaakt van hoe divers de cursusliteratuur eigenlijk is op dit moment.

Op basis van een steekproef uit de Leermiddelenrepository (LMR) ontdekte de UB dat de meeste cursusliteratuur is geschreven door mannen én door auteurs uit Europa en Noord-Amerika. De exacte percentages verschillen echter per faculteit.

Steekproef

Om een ​​indicatie te krijgen van de diversiteit van het curriculum heeft de Universiteitsbibliotheek een steekproef genomen uit de Leermiddelenrepository (LMR). De LMR bevat artikelen, boekhoofdstukken en andere werken die aan studenten zijn voorgeschreven als cursusliteratuur.

In december 2021 is uit de ERR een lijst gehaald met de top 100 meest gedownloade literatuur van elke faculteit (inclusief twee instituten en een college) over de 12 voorgaande maanden, resulterend in 1007 stuks literatuur.

De analyse was beperkt tot de eerste 4 auteurs van elk werk, wat leidde tot een steekproef van 1727 auteurs. Voor elke auteur werden verschillende diversiteitscategorieën gecontroleerd: geslacht, geboorteregio, werkregio of een persoon als een etnische minderheid werd beschouwd en hun veronderstelde etniciteit.

Bevindingen

De UB constateerde dat 67% van alle cursusliteratuur is geschreven door mannen (69% als we auteurs buiten beschouwing laten van wie het geslacht onbekend is). Ter vergelijking: in het Jaarverslag 2021 van de Erasmus Universiteit staat dat 46% van onze studenten man is.

Na het verwijderen van onbekende gegevens, zien we dat 87% van de auteurs geboren is in Europa of Noord-Amerika (exclusief Mexico). Qua werkregio is de literatuur nog minder divers: 94% van de auteurs bevindt zich in Europa of Noord-Amerika.

De meerderheid van de auteurs wordt niet gezien als een etnische minderheid in het land waar ze werken: 88% (onbekende gegevens verwijderd). De waargenomen etniciteit van 87% van de auteurs is blank of ‘white-passing’, 2% is Oost-Aziatisch, 4% is Zuid-Aziatisch, 1% is Latijns-Amerikaans, minder dan 1% is Native American/Alaskan native, 2% is Midden-Oosters, 3% is zwart en 1% gemengd/anders (na verwijdering van 111 auteurs waarvan de etniciteit onbekend was).

Alle faculteiten hebben een meerderheid aan literatuur geschreven door auteurs uit Westerse landen en mannelijke auteurs, maar er zijn ook verschillen tussen de faculteiten. Het International Institute of Social Studies heeft slechts 53% mannelijke auteurs in haar steekproef en Rotterdam School of Management heeft meer auteurs aangesloten bij Amerikaanse dan bij Europese instellingen.

Zie het rapport Summary diversity scan course literature at Erasmus University Rotterdam voor meer resultaten per faculteit, informatie over de methodiek en overige achtergrondinformatie.

Implicaties

Aangezien de Erasmus Universiteit in Nederland is gevestigd, is het te verwachten dat het merendeel van de literatuur afkomstig is van Europese instellingen. Wel wil de UB faculteiten stimuleren om te kijken naar diversiteit in hun literatuur en hoe dit zich verhoudt tot de diversiteit van hun studentenpopulatie. En om na te denken over de context waarin de huidige cursusliteratuur wordt gepresenteerd. Meer ideeën en tips zijn te vinden in het rapport.

Neem contact op met Frea Haandrikman